Мнения

Проф. Клисарова: Искаме закон, който да е актуален години напред

„Всички искаме нов закон за средното образование, но той няма изведнъж да реши всички проблеми“, категорична е в интервю за „Новинар“ образователният министър проф. Анелия Клисарова.

„В момента изтича стратегията за развитие на средното образование 2006-2015. По нея са се водили колегите, но следващата е в граници 2014-2020. Това значи, че ни е нужна нова философия. При срещите ми с учители, казват да не бързаме със закона, а да го направим такъв, че да е актуален и през следващите 20 години. Обикновено се разбира какво не е наред след около 10 години, когато се отчетат резултатите. Ако беше толкова лесно изготвянето на закона, то той нямаше да се бави почти едно десетилетие“, споделя министърът.

„Има и доста неизчистени въпроси. Дискутира се дали да е 7,8 или 9 клас. Синдикати и учители са на мнение, че трябва да има повече време, за да обучат децата на основните неща и след това да бъдат профилирани. Сигурно този модел има много предимства, но се коментира също, ако завършват основното си образование след 7 клас, то тогава няма ли по-рано да ги мотивираме да придобиват умения и знания“, добавя тя.

„Възниква обаче и въпросът дали са достатъчно зрели на 14 години, за да направят избор. Много родители посочват, че нямат възможност да дават пари за частни уроци и не искат провал на изпитите след 7 клас да предопредели бъдещето на децата им. Затова въпросът трябва да се постави на широко обсъждане“, смята Клисарова.

Министърът отбелязва, че наред с мисълта за актуализиране и осъвременяване на стратегията, трябва да се мисли и за традициите. Горепосочената промяна ще се отрази сериозно на математическите и езикови гимназии, в дисциплини, с които сме сред най-силните в света.

„Вече имаме консенсус по идеята 5-и 6-годишните да имат предучилищна, защото се доказва, че по-лесно се адаптират в клас, което е идея на предходното управление, но е добра и я подкрепяме. Трябва да обърнем сериозно внимание и на децата със специални образователни потребности. Там възниква въпросът докъде можем да ги интегрираме и дали да има обособени училища. Да финансира ли държавата частните училища? Това са само една част от най-болните точки в проекта за закон“, каза още по темата проф. Клисарова.