Училища

Училищата масово без психолози

Училищата в България все още не осъзнават докрай нуждата от щатен психолог. Това е един от вероятните изводи, вглеждайки се в безпристрастната статистика, която отчита, че от 2 622 школа у нас и общо 4 760 образователни институции, едва 861 имат назначен подобен специалист или педагогически съветник.

Информацията разпространи всекидневникът „Телеграф“.

От въпросната бройка, 226-ма са неквалифицирани, обявява изданието, позовавайки се на официални данни на МОМН.

Изискванията към специализираните кадри са посочени в инструкция на просветното ведомство от все по-далечната 1994 г. И психолозите и педагогическите съветници трябва да имат поне бакалавърска степен в конкретната специалност. Освен това е задължително да притежават и професионална квалификация педагог, социален педагог и съответно психолог и/или учител.

До миналата година изискването беше на 500 деца да се назначава психолог или педагогически съветник, но това отпадна и сега директорите не са задължени да назначават хора на въпросните длъжности. Един от вариантите за преодоляване на проблема е категоричното решение всяко училище да назначи специалист на една от двете длъжности. Коя от тях ще е – ще зависи от нуждите на децата в съответния район.

Въвежда се и второ изискване – един специалист да отговаря за 250 деца. Предвиждат се и нови методи за решаване на конкретни проблеми.

Ако в училището например има проблемно дете, те ще трябва да съберат екип, който да обсъжда проблема и да намери механизми за неговото решаване. В групата ще влизат както психологът, така и родители и учители. Психолозите ще имат и диагностична и консултативна функция. В момента работната група изготвя и цялостен профил на педагогическия съветник., уточнява още изданието.

Още по темата