Мнения Ученици Училища Учители

Тони Атанасов: Водещ трябва да е ученикът, а не разписаната от МОН програма

Тони Атанасов е завършил Софийски университет, специалност “Теоретична физика”. Мениджър в международни компании с опит в управлението на екипи от над 250 души. В момента ръководи математическата школа към Образователен център “Да Винчи” и подготвя ученици от 1 до 12 клас. Преминал е сертификационен курс върху методиката на преподаване по „Джъмп Мат“, курс „Емпатия в работата с деца“ и обучение „Thinking through mathematics”.

Онлайн обучението предлага иновативна възможност, която истински ще развие и усъвършенства образователната система. Всеки учебен час трябва задължително да се записва и родителите и детето да могат свободно да прегледат записа. Най-критичният елемент е начинът на преподаване на предметите. Трябва да се смени фокуса от научаване към разбиране. Водещ трябва да е ученикът, а не разписаната от МОН програма“, казва Тони Атанасов.

Снимка: личен архив

Вече обсъждаме как ще започне новата учебна година. Според Вас, кой е вариантът, който работи и какво е нужно да се направи, за да могат учениците да се справят успешно с изпитите си в края на годината?

Какво е ултимативно ясно: образователната система не е готова и до днес за водене на е-обучение. Дали е възможно два толкова различни по характер форми на обучение като присъственото и онлайн обучението да бъдат водени по едни и същи планове, по едни и същи програми, със същия брой от 20-26 деца, по същите помагала и методики? Някой задал ли е този въпрос на когото трябва?

А и децата на 8 години учат и имат образователни, ако щете когнитивни, потребности, които са коренно различни от тези на децата в 4 клас и от тези на младежите в 12 клас. Това са само два от проблемите, които онлайн обучението, във формата, в който се практикува в българските училища, не успява да реши. Обучението трябва да е присъствено.

Аз имам богат и успешен опит с онлайн обученията, но работя с малки групи – до 6 деца. Броят на децата в групите не е случаен.

Малката група позволява да наблюдавате и работите с всяко дете, а това е определящо за успеха на обучението. В стандартен училищен клас това не е възможно. Това, разбира се, върви с допълнителни инструменти за непрекъснат контрол върху нивото на усвояване на материала и най-важното – гъвкавост на програмата. Ако не сме успели да усвоим даден материал, работим върху него до момента, в който материалът е усвоен на нужното ниво. Това може да отнеме 2,3,4,5 занятия. Водещ трябва да е ученикът, а не разписаната от МОН програма.

И накрая: Онлайн обучението предлага иновативна възможност, която истински ще развие и усъвършенства образователната система и е задължително да се превърне в златен стандарт. Любопитни ли сте какво всички пропускаме вече година , а е под носа ни? Всеки учебен час трябва задължително да се записва и родителите и детето да могат свободно да прегледат записа. Това има толкова много плюсове, че ми е трудно да ги изброя. Ще кажа само едно: не е разбираемо защо най-мощното предимство на онлайн обучението се подминава. Ако искаме да вземем най-доброто от онлайн обученията, трябва да превърнем това правило в златен стандарт.

Като прeподавател по математика Вие имате поглед върху предизвикателствата при преподаването на предмета в онлайн среда. Какви са те и какви са решенията им?

Всъщност, в рамките на конвенционалната образователна система те са същите като пред всеки един друг предмет. При обучението най-важното е да се направи така, че всеки един от учениците да участва активно. Това не включва пасивно присъствие и слушане.

Можем да направим две неща, за да увеличим значително ефективността на онлайн обучението: да работим в малки групи до 6 деца, и да гарантираме, че учениците работят по време на часа, като най-добрият сценарий е да разполагат и използват устройства, на които могат да изпълняват поставените им задачи и тестове.

Какво е важно да се промени в подготовката, за да се постигнат по-високи резултати на НВО по математика и точни науки в основното училище?

Всичко! Ако приемем, че учебната програмата е приемлива, най-критичният елемент е начинът на преподаване на предметите. Тази група предмети са особено взискателни към разбирането. Ако не успеете да направите така, че децата да разберат защо се случват нещата в независимо коя от точните науки, все едно сте си загубили времето взаимно. Трябва да се смени фокуса от научаване към разбиране. Трябва да се заложи на връзката между тези дисциплини и реални, свързани с материала, проекти и задачи.

Според Вас, родителите достатъчно ангажирани ли са в образованието на децата си? След последните две години на училище в необичайни условия, промениха ли се Вашето взаимодействие с тях?

Да, родителите, които работят с нас, са изключително отдадени, отговорни и ангажирани. За нас взаимодействието с родителите на децата, които обучаваме, е един от най-важните фактори за успех. Обучението по математика изисква синхрон между детето, преподавател и родителите. За един ангажиран родител е важно да може да разчита на подкрепа и информация и да е наясно как протича обучението и как се представя детето му.

В свое интервю казвате, че успешната подготовка по математика за влизане в желаното средно училище започва още от първи-втори клас. Защо? Доколко това е възможно само с обучение в клас?

Ако коментираме училищата с прием след 4 клас, това правило не търпи изключения. Това е състезателна подготовка. Често на родителите им се струва, че детето, понеже се справя с лекота в класовете от първи до трети, е нужно само да „шлифова“ математическите си умения в 4 клас. Реално в предните 3 класа то е пропуснало да положи наистина солидна основа и, тогава, в 4 клас нещата стават сложни.

Има механизми да се разбере как се е случвала математическата подготовка във всеки един клас. Това трябва да е професионално проведена подготовка. Ако родителите са професионалисти във воденето на състезателна математическа подготовка, то те могат и сами да се заемат с това.

Ако коментираме приема след 7 клас, горното важи за класовете от пети до седми включително, при условие че подготовката до пети клас е преминала без дефицити или неразбран материал.

Математиката е занимание, което изисква разбиране, а не заучаване. Още по-важно е да се разбира, че математиката е единна, свързана и развиваща се във всеки следващ клас система. Ако допуснете пропуск във втори клас, то той ще ви мъчи през цялото училище. В математиката е важно да разберете вътрешната логика. Затова е важно децата да бъдат научени и стимулирани да питат.

Обучението по математика трябва да бъде непрекъснат процес на интеракция между ученик и учител, дори с риск това да накъса, забави и удължи занятието. Как, ако не задава конкретни въпроси на всяко дете, преподавателят ще се увери, че преподаденото е научено? Поне половината от въпросите трябва да са провокативни.

Друг, изключително важен елемент в ученето през първи и втори клас и дори още в предучилищна група, са предизвикателствата пред ефективното и дори изпреварващо когнитивно развитие. Родителите трябва да се уверят, че образователната институция или образователният център , който са избрали, осигуряват такава подготовка. С онлайн обучението това е критично важен елемент за успешната подготовка на детето по всички предмети, но май-вече по математика.

Какво си пожелавате за новата учебна година?

Да сме по-добри от предната! Да успея да подкрепя децата и техните родители в техния път по начин, който за тях ще е още по-ефективен, забавен и вдъхновяващ. Пожелавам си да съм на нивото на предизвикателството в този нелек и важен процес и накрая и аз, и децата да кажем с удовлетворение, че това е била една страхотна година.