Мнения Ученици Училища

СЕГА: Нови специалности за осмокласниците от новата учебна година

Програмиране на роботи, бутикови облекла, художествена керамика, дрогерист, програмиране на изкуствен интелект, машинни системи и др. Това са част от новите специалности, с които гимназиите ще посрещнат бъдещите осмокласници тази есен. Очаква са те да са около 62 372 (толкова са сегашните седмокласници), или близо 5000 повече от м. г., пише в. „Сега“.

Общо в страната за учебната 2022/23 г. са планирани 2441 паралелки с прием след VII клас (при 2333 запълнени м. г.), като 964 от тях са профилирани, а 1477 – професионални, или съотношението профилирани към професионални се запазва горе-долу като м. г. – 39.5% към 60.5%. Това показват данни на просветното министерство, предоставени на „Сега“.

От там обясняват, че при планирането на държавния план-прием по области е следвана политика, при която „в областите, в които има постигнато съотношение между профилираните и професионалните паралелки над 50% в полза на професионалното обучение, да се запази постигнатата стойност; а в областите, в които съотношението между профилираните и професионалните паралелки е под 50% в полза на профилираното обучение, да се увеличи съотношението, което е постигнато през предходната година“.

И през учебната 2022/23 г. ще продължи тенденцията за увеличаване на дела на паралелките и на броя ученици в т. нар. STEM профили и професии (б. а. – от англ. Science, Technology, Engineering, Mathematics – наука, технологии, инженерство, математика), както и в предходната година, казват от МОН. Ако м. г. имаше 1432 паралелки за STEM специалности (които може да са както в професионални, така и профилирани паралелки), за т. г. са планирани 1468 паралелки, или с 36 повече.

Паралелките за дуално обучение след VII клас са планирани на 127.5 (149 м. г.), паралелките по защитени специалности – 63 (при 72 за м. г.), а с очакван недостиг на специалисти – 436 (при 426.5 за м. г.).

Подробности четете на е-страницата на изданието.

Източник: СЕГА