Мнения Ученици Училища

Начален педагог: Училищната готовност е важна преди първия учебен ден

Училищната готовност и предварителните разговори между родители и деца преди първия учебен ден са по-важни от това детето да чете и пише.

Когато то прекрачи училищния праг за първи път и вече е грамотно, има опасност за загуби интерес. Това сподели Теодора Иванова, начален учител с 30-годишен опит в столичното 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“.

Според нея още в детските градини децата се запознават с азбуката, цифрите и числата, извършват различни аритметични действия. Затова и част от тях могат да сричат и правят прости сметки. „Децата, които идват ограмотени, не са най-добрият случай. На първолаците трябва да им е интересно, да имат желание да трупат нови знания, да внимават в час.

За мен не е важно да са грамотни, а детето трябва да има психологическа готовност, че ще бъде в институция, в която има определени принципи, които трябва да се спазват. Да приема училище като място за своето бъдещо развитие, че ще се забавлява там“, заяви учителката. Затова родителите трябва да поговорят с децата си, да им представят средата, в която ще прекарват деня си. Дисциплината и правилата, които ще трябва да спазват, също трябва да бъдат тема на предварителните разговори между родители и първолаци. „По-палавите деца трябва да бъдат подготвени, че 30-45 минути трябва да бъдат концентирани в часа, че не могат да стават да се разхождат в час, да излизат от стаята, без да питат. Родителят трябва да е обяснил, че има разлика с детската градина.

Децата трябва да знаят, че вече не могат да спят на обяд, а следобед си пишат домашните“, съветва още родителите учителката от 119-о. Те трябва да му обърнат внимание, че не трябва да бъде агресивно спрямо другите деца, да не ги обижда, да не им се подиграва. Добре е на хлапетата да бъде обяснено и как да стоят на чина, да подреждат тетрадките си, шкафчето.

Готовността на родителите също е важна. „Те не трябва да закъсняват за първия час, да водят навреме децата, да ги слагат да спят рано, за да не се успиват“, заяви Иванова. Според нея по този начин ще създадем от по-рано правилните навици у децата, защото ако хлапетата закъсняват, в продължение на 4 години след това трудно ще започнат да идват навреме.

Предварителната комуникацията между родители и учители също е важна, смята Иванова. Те трябва да обяснят дали малчуганът има определени нужди, които трябва да бъдат предварително казани. Например дали детето има някакви здравословни проблеми или алергии от определени храни, които трябва да се наблюдават от педагозите. Учителите е добре да са на ясно, ако хлапето има страх да говори пред хора или е по-развълнувано в такива ситуации.

Педагожката съветва родителите да се доверят на целодневната организация, вместо да пишат домашни вечер или да решават допълнителни задачи. Родителите могат да се намесят и ако детето няма желание за работа в следобедните часове. Тогава те трябва да обяснят, че трябва да се пишат домашни. Ако първолакът обаче има затруднения с учебния материал, могат да се правят допълнителни упражнения през почивните дни, за да не се претоварват децата през седмицата. За тях могат да се вземат допълнителни тетрадки. Според Иванова е добре да се правят и упражнения по краснопис и диктовки.