Институции Ученици Училища Учители

Трима математици представят България на Европейския конкурс за млади учени

Единадесетокласникът Стивън Огнянов от СМГ „П. Хилендарски“ в София, Радостин Чолаков (10 клас) от МГ “Акад. Кирил Попов” в Пловдив и Петър Жотев (11 клас) от СМГ „П. Хилендарски“ са тазгодишните победители в конкурса „Млади таланти“ на МОН. Първенците ще представят страната ни в Европейския конкурс за млади учени (EUCYS), който е част от инициативите на Европейската общност за насърчаване на научното творчество сред младото поколение. Младите изследователи получиха грамоти и награди от по 1500 лева.

Проектът на Стивън Огнянов в областта на математиката представя нови формули за двудиагоналното разлагане на матрици.  Проектът  на Радостин Чолаков е в областта на информатиката – за прилагане на архитектури за дълбоко обучение върху таблични данни. Изследването в областта на биологията на Петър Жотев е свързано с възможността за избор на пола при бозайници, отглеждани като селскостопански животни.

Други трима млади изследователи получиха поощрителни награди и по 1000 лева.

Това са Демира Недева (9 клас) от МГ “Акад. Кирил Попов”,  дебютантите седмокласници в конкурса Розанна Мишева и Антони  Георгиев от ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново и Любомир Ненов (10 клас) от 9 Френска Езикова Гимназия „Алфонс дьо Ламартин“. Техните интереси са в областта на математиката, биологията и информатиката.

Три изследователски разработки получават право да представят страната ни на Европейското младежко научно изложение “EXPO Science Europe 2022 г.“ в град Сучева, Румъния през юли. Проектите в областта на информатиката, екологията и биологията са на Габриела Чавгова от пловдивската МГ „Акад. Кирил Попов“, Георги Праматаров-студент СУ „Св. Кл. Охридски“, и Мохаммад-Мурад Рашад Халвани от Обединен детски комплекс в Силистра.

 Журито присъди и допълнителни награди за десетокласниците от Пловдив Мартин Щилянов и Петър Желев, които ще се включат в лятната изследователска школа на УчИМИ – БАН.

В „Млади таланти“ кандидатстваха 37 проекта с над 55 участници, като след първи етап от оценяването до събеседване бяха допуснати 26 проекта от цялата страна.

Източник: МОН