За преглеждане изцяло на системата на училищното здравеопазване се обяви директорът на 81 СОУ „Виктор Юго“ в столицата Емил Христов. Лекарите в училищата трябва да се върнат, категоричен е той, цитиран от Радио София.
Преди няколко дни училището, а и цялата общественост бяха потресени от инцидента с 11-годишно дете, което почина в час по физическо. Според специалисти, спасяването му е било въпрос на минути и наличие на лекар наблизо е щяло да го спаси.
След трагичния инцидент, от апели са връщане на медицинските работници в училищата се чуха не от едно и две места. Бащата детето, също заяви, че ще се бори за връщането на училищните лекари.
„Считам че присъствието на лекар не може да се замени с придобиване на умения от страна на учители“, категоричен е директорът Христов.
„Имаме много деца с епилепсии, алергии, хронични заболявания, травми и деца със специални образователни потребности, вследствие на някакви заболявания. Всичко това според мен изисква присъствието на специалист, който да може да реагира адекватно в дадени ситуации“, добавя той, цитиран и от news.bg.
Специалисти от образователната сфера са на мнение, че здравната реформа от преди няколко години е в основата на проблемите.
„Училищното здравеопазване преди старта на здравната реформа бе много добре развито. Извършваше се една много голяма профилактична дейност – ранно откриване на заболявания, извършване на профилактични прегледи, следене на развитието на децата в подрастващата възраст. За съжаление тази дейност беше прехвърлена към общопрактикуващите лекари и ако преди това беше ангажимент на държавата и министерството на здравеопазването, то сега инициативата се остави в ръцете на родителите и на общопрактикуващите лекари“, смята главният секретар на Българския лекарски съюз д-р Димитър Ленков.
Учителите също могат да са от полза, ако преминат курс за оказване на първа помощ и това да е изискване преди назначаване на работа. Мнението е на д-р Надежда Тодоровска от Българския Червен Кръст.
През изминалата година само 193 учители са преминали такива специални курсове и то само учители в частни детски градини, каза д-р Тодоровска.
Заключението на специалистите е, че явно в училищата не са осъзнали необходимостта да организират такива обучения.