Мнения Ученици Училища Учители

Синдикат „Образование“ иска 10% увеличениe на заплатите на учителите до края на 2021 г.

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ настоява  до края на тази година учителите да получат 10% увеличение на трудовите си възнаграждения. За тази цел са необходими 350 милиона лв., при бюджет за образование над 5 млрд. лв. В позиция на синдеката се казва, че, за да има учители, респективно повече млади такива, тяхната заплата не трябва да зависи от броя на учениците в паралелката и училището, а да бъде гарантирана и устойчива. Според експертите водещата роля на бройката на учениците при формиране на бюджетите със 70% тежест трябва да се съобрази и с другите компоненти – паралелки и физическа среда, както и броя на учителите. Всички те взети заедно трябва да генерират повече финансови средства за училището и детската градина, пише news.bg.

„Нито една партия не каза колко ще отдели за „приоритетните“ просветни дейности. Ако нямаме поне 6% от БВП за образование, то всички разговори за него ще звучат кухо и безсмислено, като ненужен резонанс“, се казва в становище на синдиката. В него се настоява за нова национална образователна политика за съхраняването на учителя от високото прегаряне и опазването му от несвойствени и административни волности. Иска се учителският труд да бъде прекатегоризиран към втора категория труд, както и да се гарантира добавката от Учителския пенсионен фонд да се ползва пожизнено и безусловно дори и при ранно пенсиониране на учителите.

Според Синдикат „Образование“ трябва да се отнеме политическото влияние при назначаване, контролиране и уволняване на директори, а също да се въведе мандатност на директорската длъжност, като тя бъде съобразена с ценз и управленчески опит.

По отношение на учениците и родителите се предлага да се въведе договор между родителя и директора за спазване на училищния правилник и да се намали броят на учениците в паралелки и групи. Сред другите искания са въвеждане в начален етап на оценки и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум; въвеждане на оценка за дисциплината на учениците; отпадане на НВО в четвърти клас; ефективно увеличаване на дейностите по интереси във всяко училище, а не само при участие в проект и национална програма; реално намаляване на обема и трудността на новия материал към 30%, за сметка на 70% проектно базираното обучение и практическите упражнения; вменяване на повече отговорности на родителите.

За учителите в училищния закон се предлага преминаване на детските градини към делегирани бюджети; ефективно намаляване на административната тежест; участие на синдикатите в комисиите при назначаване на директори; преминаване на атестирането на учителите като елемент на инспектирането.

Източник: News.bg