Ученици Училища

Приемът в първи клас в София – няма такава система

За поредна година нещо тривиално – приемът в първи клас, който следва да е едно щастливо събитие и за децата, и за родителите, в София се изражда в пълен стрес.

В столицата на България в 21-ви век създаването на електронна система за централизирано класиране на първокласниците се оказва непосилно. Непосилно е и спазването на елементарни правила – кои данни от класирането следва да се обявяват и къде следва да е събрана цялата информация. Вместо това системата може да бъде проумяна единствено чрез истинско разследване из сайтовете на отговорните институции – голямата община, районните кметства, регионалния инспекторат на образованието, МОН. Не че това ще помогне – тази година в някои училища няма места даже за децата от квартала.

Причината за всичко това е също тривиална – безхаберието на отговорните лица, придружено от институционални войни на тема чии са тези училища и кой следва да отговаря за тях. Столичната община и регионалното управление на образованието не могат вече години да си поделят отговорностите по приема на ученици в първи клас. Общината не поема отговорност да изгради централизирана електронна система за прием с аргумента, че целият образователен процес се ръководи от РУО, а то сякаш функционира в паралелна вселена и за него кампанията тече нормално и спокойно. Всичко това поставя столицата в жалката позиция да има една от най-неработещите системи за прием в първи клас и да диша праха на други големи общини, в които системите за прием работят в пъти по-добре.

Централно

Централизираната електронна система е важна не само защото ще спести на родителите разнасянето на хартии и обикалянето по училищата, а защото улеснява класирането. В момента кандидатстването е училище за училище и първо класиране се блокира от деца, които са приети в повече от едно училище. Това е неизбежно, когато всяко училище приема само за себе си. При централизирано класиране такова блокиране няма. Децата се подреждат не само по събраните точки и съответните групи, а и по поредност на желанието, което също носи точки. Надолу по списъка с желания намаляват и точките. И в общината, и в регионалното управление на образованието знаят много добре това и би следвало да са хвърлили цялата си енергия в създаването на централизирана система. Нищо подобно. За такава система усилено започва да се говори още след като МОН въведе през 2017 г. уседналост в районите, към които са разпределени съответните училища. Две години по-късно системата продължава да е мечта за училищата в София. Столичната община не дава вид да възнамерява да работи по такава система, защото счита, че тя е отговорност на РУО-то. За разлика от детските градини и ясли общинските училища са под ръководството на регионалните управления на образованието. Те назначават директорите и те извършват основните контролни дейности, като за общините е оставена основно грижата за материалната база, която е общинска собственост. София се е вкопчила в това разделение на отговорностите, но не осъзнава, че става смешна в сравнение с други големи общини у нас. Те не са чакали регионалното управление на образованието да им изготви централизирана електронна система за прием в първи клас. На сайтовете на тези общини в секция образование има линкове към централизираните системи за прием в първи клас, в които информацията по темата е събрана, подредена и затова лесна за използване от родителите. За софиянци остава надеждата, дадена от шефката на РУО-София Ваня Кастрева, че догодина може да има такава екстра и за столичани.

Изграждането на електронните системи от съответните общини всъщност е логично – според наредбата на МОН за организация на дейностите в училищното образование именно на общините е вменена отговорността да разработят система за прием в първи клас, като изхождат от утвърдени на национално ниво критерии и при нужда добавят допълнителни изисквания на ниво община. Тоест общините са длъжни да разработят свои нормативни документи как да става класирането и е логично да извършват и самото класиране. Логиката на Столичната община обаче явно е друга. Така в момента общината определя районите на училищата, определя графика за извършване на дейностите за прием, определя правилата за класиране, но очаква регионалният инспекторат да извършва самото класиране и да осъществява контрола върху директорите и училищните комисии по приема.

Между два стола – хаос

Разкрачена между два центъра на власт, системата за прием в първи клас в София логично тъне в хаос. Показателен е пълният разнобой в начина, по който се обявява класирането. Родителските и образователните форуми са залети от сигнали за подадена в отделни училища непълна информация за класирането. На места липсват групите, в които са попаднали децата според уседналостта, на други няма информация за допълнителните точки за предимство, повсеместно липсват списъци на некласираните и чакащите. Част от тези пропуски се дължат на немарливост от страна на самите директори. От регионалния инспекторат на образованието бяха категорични, че са предупредили директорите да представят всички задължителни по наредба данни при класирането – вх. № на детето, група в зависимост от уседналостта и брой точки. Необявяването на тези данни е директно нарушение на правилата, макар да не е ясно дали ще има санкционирани. Решението, с което Столичният общински съвет е одобрил системата за прием в столицата, не съдържа разпоредби със санкции при неспазване на правилата. Във въпросния нормативен документ Регионалното управление на образованието, от което се очаква да извършва контрол върху приема, изобщо не се споменава.

Част от проблемите с изнесените списъци за класирането със сигурност се дължат именно на празнотите в одобрената от СОС система. Никъде в документа например не е изрично записано, че следва да се обявяват списъци на некласираните. Не се изисква и обявяване на номерата в случаите, в които деца с еднакъв брой точки са теглени на случаен принцип заради недостиг на места. Изобщо тази част от правилата на СОС е много лаконична, а общината би следвало отлично да съзнава рисковете от неясноти около класирането. За сравнение класирането за градини и ясли, където има централизирана система, е разработено до последната подробност след многото скандали през годините.

Чии са тези училища

Че общината не се чувства особено отговорна да информира родителите по тема прием в първи клас, личи кристално ясно от сайта й. Графикът на дейностите за прием в първи клас и съответната заповед, с които кметът Йорданка Фандъкова е определила кои адреси към кое училище се разпределят, са добре скрити на втора страница в раздел „Съобщения“ на подсайта „Образование“. София се държи като мащеха и към други образователни институции, които юридически са под шапката на просветното министерство. На сайта на общината в секция образование са посочени само общинските училища на територията на столицата. За държавните и частните училища столицата любезно приканва родителите да си ровят из сайта на Министерството на образованието и науката. Не такъв е подходът на други големи общини. Поне за висшите училища общината се е смилила над потребителите на сайта и е предоставила информация и за частните учебни заведения.

„Спокойната“ кампания през погледа на родителите

Сигналите за неприети деца, въпреки че са с максимален брой точки, заваляха още в деня на обявяване на списъците с първо класиране.

Преди дни по Би Ти Ви бе показан случаят на Боряна, която не е приета в кварталното 55-о училище, въпреки че родителите й отговарят на критерия за уседналост и попадат в първата група, даваща почти сигурна гаранция за прием. „Идеята на тази система беше уседналостта на тези деца – да живеем близо до училището и да запишем детето си именно тук. Определено считам, че има нарушение“, коментира Диана Иванова, майка на Боряна, която е приета в друго училище, намиращо се на час път от дома им. От думите на зам.-директора на 55-о Цонка Попова стана ясно, че в школото не са приети 27 деца от първа група поради липса на места за всички. Пред телевизията тя обясни, че ще предложи на педагогически съвет да промени план-приема от 7 на 8 паралелки, за да може да се поемат въпросните деца. Зам.-кметът Тодор Чобанов обеща случаят да се провери, „защото действително има съмнение как е проведен приемът“.

„Има училища, в които и тази година не са приети деца от първа група, което означава, че районирането не е направено както трябва. Има сигнали за неприети деца, които са с някакви специални нужди, а директорите им отказват прием“, заяви пред Нова телевизия и Силвена Динева от Инициативния комитет за качествена образователна система.

„Много забавна ситуация… В училището, което ни е по прилежащ район и където живеем от 10 години НЕ сме приети. За щастие не ни е най-желаното и в желаното сме приети, а сме 4-та група“, пише майка във Фейсбук. „А наши приятели не са приети нито в това, където са първа група, нито в другото, където са подали и са 4-та група….“, отговаря й друг разтревожен родител. „И в „Младост“ е същото положение. Цял живот живея в „Младост“, възпитаник съм на въпросното училище, големият ми син е понастоящем ученик и малкият не е класиран на 1-во класиране“, жалва се друга майка.

Огромни проблеми се появиха и при списъците, които училищата публикуват. Някои директори бяха изкарали само инициали или входящ номер на приетите ученици без точките, с които децата всъщност са класирани, и групата, в която попадат. Други пък бяха избрали да пуснат трите имена на децата, но отново без групата и точките им. Наложи се шефът на РУО-София Ваня Кастрева да праща разяснителни писма до училищните директори изрично да посочват в списъците входящия номер, точките и групата, в която попадат приетите ученици, след което последва усилено сваляне и преправяне на списъци.

Въпреки явните неразбории за шефа на столичното регионално управление на образованието Ваня Кастрева кампанията за прием в първи клас протича спокойно. „Преминахме през различни правила за приема на ученици в първи клас и все повече усъвършенстваме тази система“, заяви тя пред БНТ. Според нея напрежението се поражда от коментари на родители в социалните мрежи. Официално в РУО имало депозирани едва три жалби, имало зададени и няколко въпроса. Кастрева обясни, че много родители кандидатстват в най-различни училища и съответно биват приети в повече от едно школо, което блокира местата за останалите. На второ класиране обаче тези места ще се освободят, успокоява Кастрева. В този случай родителите трябва да подадат отново заявление. „Да, има вариант деца с необходимия брой точки да не са приети. Но хипотезата е за много малък брой, при положение че имаме само три училища, в които не са приети децата от първа група (с най-много точки)“, коментира тя. Тези три училища са 73-то, 5-о и 55-о. За тях в момента РУО и общината търсели съвместно решения. „Разчитаме и на подкрепата на министъра на образованието, който е разрешил на 24 столични училища да приемат по 26 деца“, каза Кастрева.

Пред „Сега“ Кастрева коментира още, че Наредба 10 за организация на дейностите в училищното образование добре разписва правилата за прием в първи клас, но проблемите в София идват от динамиката в града, големия брой хора и това, че не във всеки квартал има училище, което натоварва други учебни заведения. „Надявам се, че на малки порции системата ще продължи да се усъвършенства“, коментира тя. Относно санкциите Кастрева посочи, че и сега директорите могат да предприемат такива по отношение на училищните комисии при пропуски в работата им. Директорите от своя страна пък могат да бъдат санкционирани от РУО-тата. „Понякога има грешки по чисто технически причини, ако те се коригират своевременно, може да се смята, че е намерено решение“, смята Кастрева.

Източник: segabg.com