Институции Учители

Искат ревизия на програмите за ограмотяване

Да се преразгледа методологията за ограмотяване в начален курс, настоява Синдикатът на българските учители.

„Не може функционалната неграмотност  да расте, при условие че българският учител полага невероятни усилия. Той е герой в класната стая!”, заяви пред „Марица” националният лидер на профсъюза Янка Такева.

„Помолих министъра  да събере в най-скоро време хората, които пренаписаха новия буквар, да събере хората, които направиха изследването в БАН за честотата на използването на звуковете, да събере лингвистите и методиците”, каза тя.

СБУ настоява да се отворят и други учебни програми и да се усъвършенстват.  Такева даде пример с тези по математика, които са твърде тежки. Материалът от 9. клас не може да се смъкне в 7. Трябва да се пренапишат учебните програми, категорична е Янка Такева. По същия начин имало нужда и от повторно оглеждане на програмите по български език, свързани с формиране на грамотност, от 5. до 12. клас.

От СБУ предлагат също да се преразгледат и темите за квалификация на учителите, особено по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж”. Причината е, че в момента много от тях дублират подготовка, която извършва държавата. Такева даде като пример професионалното дуално образование. „За него има разработени учебни програми и планове, защото ние в продължение на 4-5 г. работихме с австрийски, норвежки, германски, швейцарски, български модел. Не може да се повтарят същите дейности и същите цели, не може да се повтарят същите  политики. Ако се прави нещо, трябва да се надгражда –  заяви тя. – Едни и същи хора работят и едното, и другото, и не могат да родят повече идеи. Въпреки че нищо ново няма под слънцето. Трябва да се съобразят с българската действителност и да се развият по-нататъшните компетентности в тази посока”.

Позицията на СБУ е, че на първо време трябва да се лицензират  всички  фирми и работодателски организации в ролята им на партньори на училищата с дуална форма на обучение. Такева призна, че някои браншови организации, например Българската стопанска камара, правят такъв списък. „Но го правят вече година. Много е бавно”, заяви Янка Такева.

Във връзка с квалификацията на учителите тя е на мнение, че в тях трябва да бъдат заложени и модерни теми и проблематики, подсказани от практиката и процесите в училище.  Такева посочи, че по приобщаващо образование СБУ в продължение на 3 г. е обучил 1800 педагози. Но като гледам в регистъра на обучителните организации, само СБУ има приобщаващо образование, добави тя. Важено е в списъка с темите да влезе и т. нар. компетентностен подход. „По много модерен иновативен начин трябва да бъде поднесен на учителя, защото той го прави всеки ден в класната стая, на улицата, при приема и изпращането на учениците. Ние имаме проблеми между тази поколенческа комуникация -разбирателство между родители и ученици, учители и ученици и т. н. В това отношение компетентностният подход е актуален като засилена форма за квалификация”, убедена е Такева. И настоява такива политики да бъдат обезпечени финансово.

СБУ подкрепя проектобюджет 2020 в образованието. „Особено актуален е по отношение на дигитализацията. За приобщаващо образование пък са предвидени 70,4 млн. Имаме над 76 млн. лева в бюджета за националните програми”, посочи Янка Такева. Тя припомни, че част от тези политики са били извоювани от синдиката още през 2004 г. с т. нар. лидерска стачка – национални програми, квалификации на учителите, училищни автобусчета, компютризация и дигитализация, безплатните закуски, за които тази година са заделени 40 млн. лв. от държавния бюджет.

Източник: marica.bg