Институции Ученици

Идея: Дайте на учениците светлоотразителни жилетки!

След като стана ясно, че в повечето училища няма как да се се организира процеса така, че учениците да приключват последния си час в 18, 30 ч., както предлага просветното министерство, от Асоциацията на пострадалите при катастрофи искат децата да носят светлоотразителни жилетки.

„Тази идея се предлага от години. Като асоциация самите ние сме раздавали светлоотразители, които децата слагат на раниците си. Но ние нямаме голям ресурс и можем да оборудваме само едно училище. Раздаваме по 200-300 светлоотразителя. Но може държавата да се ангажира да осигури поне първокласниците. Също е така може би е добре да се помисли и за светлоотразителни жилетки за тези, които се прибират от училище по-късно“, коментира председателят на Асоциацията Владимир Тодоров в инетрвю за „Монитор“.

Той посочи, че през миналата година в катастрофи са загинали 30 деца.

„Всяка година една класна стая остава празна заради катастрофи. Между 27- 33 деца загиват всяка година. Тенденцията е такава“, призна Тодоров.

Той добави, че катастрофите с децата през изминалия декември бяха именно в тъмната част на деня.

Според него около 19 ч. е най-рисковата част от денонощието, а статистиката сочи, че най-много катастрофи всъщност стават между 18-20 часа.

Причината е в тъмното време, особено през есенно-зимния период. Тогава е мъгливо, влажно, заледено, пътеките са неосветени, липсват подлези.

„Освен това има един друг много сериозен проблем-сутрин и вечер, когато родителите оставят и вземат децата си на училище, извършват много нарушения на правилата за движение, свързани със спиране и паркиране. Наблюдавам това всеки ден. Има места, където сутрин колите са три колони, за да могат да спрат. Това е опасно и за самите деца, които слизат. В западните държави има регулировчици със светлоотразителни жилетки и стопове, които помагат и насочват водачите“, каза още Тодоров.

Според него доста от пешеходците носят вина за катастрофите, защото погрешно смятат, че са с предимство и разчитат, че законът ги пази.

„А всъщност трябва да знаят, че не бива да излизат внезапно на платното, трябва да се огледат, да пуснат коли със специален режим на пешеходна пътека. Има фрапиращи случаи – виждал съм на Цариградско шосе в столицата как майки прехвърлят колички през мантинелата. От една страна, пешеходците сами не се пазят, от друга – инфраструктурата е лоша, а от трета – водачите карат доста рисково“, обобщи Тодоров.

Източник: dnes.bg