Институции Ученици

Европейска джендър анкета в училищата предизвика широка обществена дискусия

Политическите препирни около джендър идеологията се прехвърлиха и на територията на родните училища.

След като се разграничихме от Истанбулската конвенция заради възражения срещу употребата на „социален пол“, сега се надигнаха гласове да изискаме от ЕК да преправи училищна анкета заради предвидените в нея три възможности за пол, пише в. „Сега“.

От няколко дни кипи възмущение сред родители и политици заради европейска анкета, която се разпространява из български училища. Както вече Teacher.bg писа, става дума за инструмента Selfie, с чиято помощ училищата могат да оценят своето равнище на преподаване в ерата на дигиталните технологии. В рамките на този инструмент е включена анкета, в която наред с другите въпроси учениците трябва да посочат своя пол, а възможностите за отговор са „момче“, „момиче“, „друго“ и „предпочитам да не казвам“.

Именно този въпрос породи обвинения, че се нарушава конституцията, че се проповядва джендър идеология в училищата и че се събира информация за сексуалната ориентация на децата, с която може да се злоупотребява.

„Инструментът SELFIE съдържа еднакви елементи за всички страни в ЕС, разработен е от ЕК. Ние сме разпространили инструмента, над 900 училища са участвали в тази самооценка в ерата на дигиталността. Тя е много важна за политиките, които провеждаме в системата, за самите училища. Целта на инструмента не е да определи половата принадлежност“, обясни вчера просветният министър Красимир Вълчев. Той уточни, че не можем да махнем текста от анкетата.

„Той дори не е преведен от нас. Може единствено Европейската комисия, по наша молба, да го направи. Ще отправим такава молба“, каза още Вълчев, но добави, че той лично не е усетил обществено напрежение по въпроса – няма сигнали от тези 900 училища, в които е въведен. Министърът припомни позицията си, че не подкрепя джендър идеологиите в училище. Според получена неофициална информация от комисията причината да има отговор „друго“ в графата за пол е в нормативните решения на някои страни по този въпрос.

„В Германия, доколкото разбрахме, това е по медицински причини. Има такава възможност, опитали са се да адаптират инструмента към законодателствата на всички страни. Така че не е сигурно, че това задължително противоречи и е свързано със „социален пол“. Но дори да е така, не мисля, че рискуваме да индоктринираме децата или да проповядваме в системата трети пол като социален“, заяви Вълчев.

Отношение по въпроса взе и Европейската комисия. Тя отхвърли като неверни твърденията, че се опитва да „наложи“ понятието трети пол в българските училища и че проповядва джендър идеология. „Само държавите членки на ЕС са компетентни да решават въпроси, свързани с каквато и да било терминология за определяне на пола съгласно техните конституции.

Източник: actualno.com