Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) си поставя за цел да определи доколко изследваните 15-годишните ученици са придобили познания и умения, с които да се справят с проблемите в реални житейски ситуации. За целта през 2012 година PISA провежда изследване на тема „Оценяване на компетентността да се решават проблеми“ в 44 страни, членки на ОИСР.
Сред тях за поредна година е и България. У нас оценяването е проведено между 2 април 2012 и 11 май 2012 г., като в него са включени 2122 ученици от 186 училища в цялата страна от седми до десети клас.
Възрастта също е определяща и е от от 15 години и 3 месеца до 16 години и 2 месеца.
Форматът на оценяването е компютърно базиран тест, който учениците трябва да решат за 40 минути. Проблемната ситуация е статична и интерактивна, а познавателните процеси са разделени на четири етапа:
- изследване и разбиране
- представяне и формулиране
- планиране и изпълнение и контрол
- осмисляне.
Средният резултат от решаването на теста за българските учениците е 402 точки, при среден резултат за учениците от ОИСР 500 точки.
В общата класация си поделяме последните места с държави като Уругвай и Колумбия, а първите места заемат Сингапур, Южна Корея, Япония, Китай и Канада.