Пазарните механизми са най-добрите двигатели на успешната образователна реформа! Това е най-актуалната теория в момента, която се прегръща от все повече държави в света чрез Глобално движение за образователна реформа (GERM), пише в свой материал днес всекидневникът „Сега“.
Проследяват се пет симптома на тази тенденция
Първият е растящата конкуренция между училищата, подсилена от избора на училище според различни рейтинги и класации.
Вторият е стандартизацията на методите на преподаване и изпитване.
Третият симптом е събирането на данни върху представянето на децата чрез стандартизирани тестове.
На четвърто място е обезценяването на учителската професия и свеждането на квалификацията за нея до съкратени курсове.
Петият симптом е приватизирането на обществените училища чрез различни системи.
Теорията е „пътеводна светлина“ за Америка, Англия, Нова Зеландия, Австралия, Швеция и Чили.
Дали обаче това е правилният подход? PISA 2012 дава отговор на този въпрос.
От резултатите става ясно, че държави, които дават автономност на училищата върху учебната програма и оценяването на учениците, често се представят по-добре.
Това опровергава тезата на GERM, че външно наложените стандарти на преподаване и изпитване са условие за успеха. Изследването показва още, че системи, които дават свобода на учителя да поставя сам цели пред себе си и своите ученици, да създава сам образователната среда и да прилага множество формати за оценяване, са най-добрите по отношение на ученето и училищната реформа.
Прочетете целия материал тук
Още по темата