Учители

Експертите: Учителят трябва да е наясно със съвременните технологии

Образователни експерти и законодатели се събраха тази седмица в Брюксел по покана на американския софтуерен гигант Майкрософт, за да обсъдят ролята на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) трябва да играе в образованието.

Днешните деца използват тези технологии основно у дома, а не толкова в училище, въпреки че би следвало ролята им в класната стая да е по-сериозна, тъй като тя би стимулирала тяхната креативност, отбелязаха специалистите.

Не са малко тези, които виждат в това проблем, който ще стане явен след няколко години, когато днешните ученици излязат на трудовия пазар, а младежката безработица в Европа в момента е на рекордни нива.

„Във Финландия почти всяко седемгодишно дете, започва да ходи на училище с мобилен телефон, но какво се случва всъщност? Учителят казва да го изключи и да го прибере“, коментира съветникът по образованието и началник отдел професионално развитие към финландския Национален съвет по образование (FNBE) Анели Раутайнен, която говори на конференция на тема „Младежта, ключът към бъдещето на Европа“, организирана от Майкрософт.

„Така че в този случай говорим за промяна на нагласата на самите преподаватели, ако те не са педагогически обучени да използват ИКТ в ученето. И защо мобилните телефони да не се включат е процеса на обучението. С тях може да се научи всички“, добавя още тя.

Раутайнен споделя, че целта и визията на Финландия е да се превърне в най-конкурентната нация от 2020 г., което означава, че правителството се фокусира силно в областта на ИКТ в образованието.

94% от финландските ученици на възраст от десет до 14 години използват компютри в свободното си време на седмична база, но въпреки това използването на образователните технологии във финландските училища е на средно ниво като интензивност и качество, отбелязва още тя,

„Ние трябва да се уверим, че всеки учител във Финландия ще получи правилното педагогическо обучение за използване на ИКТ. В момента ние се реформираме за използването им по всички предмети, за да може обучението да се извършва навсякъде, а не само в класната стая“, допълва Раутайнен.

Според евродепутата Сабине Верхейен, ситуация в която учителите имат уменията и знанията, но не ги предават на децата е „глупава“. Тя също смята, че интензивното ползване на технологични продукти трябва да се премести от дома и свободното време към училищата. Така ще бъдат заместени старите схеми на преподаване.

Икономическата криза обаче продължава, а с това и трудностите пред училищата да осъществяват идеите си с наличните или ресурси.

Технологиите обаче стават все по-достъпни и евтини, а устройствата, които могат да помогнат за по-добрата работа в клас, все по-малки, смята ирландският министър на образованието Киърън Кенън.

Според други участници на форума акцентът в обучението на младите хора трябва да бъде поставян и на други места. Евродепутати от Испания споделиха, че уменията в областта на ИКТ са много важни и те са инструмент от цялостната визия на съвременното образование. Те са категорични, че учениците трябва да бъдат подтиквани към творчество и креативност.

Децата по природа са изобретателни, подчертават те, а училището и учителите трябва да отключват тази изобретателност.

„Това е важно, тъй като децата трябва да бъдат научени да мислят“, допълват мнението си евродепутатите.

Образователният лидер от Кипър Анастасия Економу пък споделя, че с помощта на достиженията в ИКТ всеки може да бъде генератор на съдържание, което може да бъде споделяно и публикувано. Ролята на отговорните фактори в процеса на образование както и на учителите, е да осъзнаят важността на тези процеси и да ги използват правилно за повишаване качеството на образованието.

Оригиналът на материала прочетете тук