Мнения

СЕГА: Реални ли са оценките на учениците?

Темата за санкциите на учениците, нашумяла заради писмото на шефа на РУО-София с указания как да се налагат наказания в училище, заглъхна на принципа „всяко чудо за три дни“, пише „Сега“.

 В суматохата минимално внимание получи и друг проблем – натискът на родителите да се пишат по-високи оценки на децата им, който на немалко места води до изкуствено надуване на успеха. Реални ли са оценките на учениците? Защо има пълни отличници в клас, които след това изкарват по-ниски резултати на националното външно оценяване? Един експеримент на училищен директор хвърля известна светлина.

Директорът на 51-о училище в столицата Асен Александров решава обективно да провери нивото на учениците си. Той пуска т.нар. „директорско оценяване“ на избрани от него класове – по математика за учениците в 6 клас и по български език и литература за тези в 11 клас, за да види какви са действителните постижения на възпитаниците му. Изненадата му се оказва огромна – въпреки че задачите за извънредното оценяване са били от общообразователната подготовка, т.е. от учебниците, резултатите на всички деца са били минимум с една единица по-ниски от оценките им в клас.

„Установих сериозно понижени резултати. Специално по математика за мен това е доказателство, че частните уроци повече вредят, отколкото помагат“, смята Александров. По думите му децата, които ходят на уроци по математика, по правило не внимават по време на учебните часове и не могат да решават самостоятелно задачи. „На уроците задачите се решават групово, дори да видиш как се решава една задача и да я разбереш, не я ли решиш сам, не ти ли мине през ръцете, не става“, казва той. Александров обаче признава и другия набиващ се на очи извод – че учителите чисто и просто поставят по-високи оценки на учениците. Защо? Огромният родителски натиск е едно от обясненията. Вижте повече по темата тук: СЕГА | Пишете ми 6 или мама ще стреля! (segabg.com)