Скок от калема към облака

Скок от калема към облака

Да живее коронавирусът! Да, да няма грешка, покрай него българското образование бе принудено да направи важна крачка в развитието си, за която от години не намира смелост и сили. Така само за дни просветната система извърши гигантския преход от калема към облака.

За да видят всички в системата, че и така можело и не е толкова страшно. Нали? Защото криво да седим право да съдим трябва да си признаем, че разликата в технологията на обучение между писането с калем по плочка и с фулмастер по бяла дъска не е голяма. Това ме кара да си припомня, че когато в училище взехме урока за войните на Наполеон в изводите имаше и сторилото ми се странно тогава обобщение, че макар и смъртоносна и разрушителна войната има положителни страни и една от тях била разпространението на европейската култура в изостанала Русия. От повече от 10 години слушаме за проекти, инициативи и други измишльотини, но на централно ниво в просветата няма нищо наяве и единствено частните инициативи са реални и се развиват, като много от тях предоставят и безплатен достъп до съдържание и информация разработена от тях самите.

Облачните платформи, чието електронно образователно съдържание е достъпно чрез интернет, у нас вече са много и без излишен шум създават среда, която тепърва ще засилва влиянието си върху държавния монопол или просто скоро ще го остави да си плува безцелно и неадекватно на повърхността. Така макар и принудително всички инструкции разпратени до училищата, за да не изостават с учебния материал са напълно адекватни и ще доведат до една принудителна тренировка за неизбежната електронизация на образованието.

Вярно, че облачната технология, която ще се използва може да е просто някоя социална мрежа, в която учениците и преподавателката им имат профили, а виртуалната класна стая да бъде обща група в чата, но официалните инструкции за използването им са голям пробив. От просветните инспекторати съветват директорите да поддържат постоянен контакт с учениците, за да не се допуска спад в техните знания, да използват новите технологии като електронно четими учебници, виртуална класна стая, платформи за споделяне на образователно съдържание, както и да внедрят иновативни подходи за преподаване на учебно съдържание в условията на дистанционно обучение. Всяко училище трябва да изготви свой и план за преструктуриране на учебното съдържание, за да осигури възможност за преподаване и усвояване до края на учебната година.

Да живее коронавируса! Така вече възкликват хиляди ученици, които имат важни изпити през тази година, защото от образователното министерство и излезе и друга голяма новина – материалът, който не е взет от учениците, няма да влиза в изпитите тази година. Според експерти няма да има проблеми, защото учебният материал е достатъчно добре разпределен, а преподавателите имат нужната подготовка, за да го преструктурират. Половината от пропуснатите по време на ваканцията дни ще се приспаднат от упражненията по предметите, които се изучават по 2 пъти в седмицата и така ще се компенсира.

Естествено, всички са на мнение, че най-важното от всичко си остава запазването на здравето на децата и никакви пропуски, дори и на най-великите познания, не могат да оправдаят обратното. Сега еретичното първо изречение вероятно не изглежда толкова фриволно, защото болести винаги е имало и именно опитите ни да ги победим са една от движещите сили на цивилизацията.

Автор: Тодор Господинов

Източник: monitor.bg

Коментари във Facebook