Институции Мнения Училища

Таня Михайлова: В образованието резултатите никога не идват на следващия ден

По сигнали за липса на учители в две престижни столични училища и последвали проверки от РУО София-град Actualno.com се увери, че не само заради кадрови затруднения във Френската гимназия е станал проблемен немският език, а в 133 СУ „А.С.Пушкин“ – математиката по-трудна, но и че подобни случаи има предостатъчно и се очакват още.

Децата стават заложници на дефицита на учители и на нормативната база, която е едновременно пречка за решаване на проблема и основание да остане нерешен. Налице е нещо като форсмажорно обстоятелство, за което не само че няма виновни, но и последиците остават за сметка на потърпевшитe. И понеже децата, за разлика от учителите, си нямат синдикат, по принципа „спасяването на давещия се е в ръцете на самия давещ се“, родители на засегнати от липсата на учители деца ги водят по частни уроци и курсове, сезират институции, редакции, търсят публичност и правда… , но разочаровани се примиряват, че нито доброто училище, нито добрите заложби на децата им не са гаранция за добро представяне на изпити за следващи нива.

Безспорна е опасността от пропуски в знанията на децата и от загуба на интерес към съответните предмети, заради разстройване на учебния процес от отсъствия или напускания на учители и техни заместници. Дефицитът на учители смъква критериите, а правилата изглежда мотивират повече към спазване на бюрократичните изисквания, отколкото към осигуряване на добри резултати. Ако образователната система продължава да губи учители по призвание и трудно да намира и учители по неволя… остава да очакваме ботове да ги заместят…

Ролята на МОН

Какви действия предприема Министерството на образованието и науката за преодоляване на кризата за учители – попитахме зам.-министъра на образованието и науката Таня Михайлова.

„От няколко години се наблюдава недостиг на учители. Професията не е лесна. Учители по математика, химия, физика и астрономия, чужди езици винаги са били търсени и ще продължават да бъдат“, потвърди и тя. За противодействие, на база на анализи и обсъждане на темата със социалните партньори, е одобрена национална програма „Мотивирани учители“, изтъкна зам.-министър Михайлова и поясни, че тази програма има за цел да се насочват хора с мотивация и желание да поемат по стъпките на професията „учител“.

„Дава се възможност на хора с висше образование, които са добри специалисти в областта на математиката или на различните природни науки, да придобият педагогическа правоспособност“, обясни тя и добави, че кандидатите може да са работили нещо друго, но ако имат желание, сега могат да се насочат към учителската професия, която е изключително благородна и е добре да се упражнява от мотивирани хора.

По думите ѝ това е една от възможните политики за преодоляване на недостига от учители, която може да даде много по-бърз ефект и да се реализира още от следващата учебна година. „Желаещите ще могат да започнат да се обучават още през лятото, а след това да продължат подготовката си и да работят едновременно с това“, отбеляза още тя.

Учителските заплати

„Държавата пое ангажименти за увеличаването на заплатите на учителите, които се изпълняват изключително отговорно. Заплащането е един много важен фактор за мотивиране на младите хора да изберат тази професия и при кандидатстването във висше училище да се насочат към педагогическите специалности или „Педагогика на обучението по…“, още повече, че те ще имат и стипендии, които ще им позволят по-спокойно да се посветят на своето образование“, посочи зам.-министър Михайлова.

Допълнителни стимули

Различни са факторите, които могат да се използват, за да бъде преодолян недостига на учители, категорична е Михайлова и посочи като пример, че за учителите в малките населени места, които пътуват има възможност за възстановяване на транспортните разходи и на наемите, ако изберат да останат да живеят в населеното място. „В подкрепа на младите кадри е и възможността за определяне на наставник, който да работи с млади учители, тъй като първата година за всеки учител е по-трудна“, съобщи още зам.-министър Михайлова.

По думите ѝ наставниците ще са хората, които ще им помагат да се чувстват по-уверени в своя избор на професия и реализация. За задържането на младите и амбициозни колеги има значение и възможността да придобият професионално-квалификационна степен, чрез което им се осигурява и бързо кариерно израстване, отбеляза още Михайлова.

„В образованието резултатите никога не идват на следващия ден“, коментира тя. „Това е тенденция при нас и няма нищо, което в момента да е тревожно. По-тревожното е, ако знаем за проблем, а не взимаме мерки. Аз най-отговорно твърдя, че взимаме всички видове мерки, които могат да се реализират“, заяви зам.-министър Михайлова.

Източник: actualno.com