73 БГ учители влизат в големия колайдер в ЦЕРН

Снимка: monitor.bg Снимка: monitor.bg

73 български учители по физика, химия, човекът и природата, информатика и информационни технологии ще имат възможност да влязат в големия адронен колайдер в Европейския център за ядрени изследвания (ЦЕРН).

Пет дни педагозите ще трупат знания и опит в Женева, като обучението се покрива с бюджет от 80 000 лв. по национална образователна програма „Квалификации“.

Първата група от 35 педагози вече посети европейския център от 21-и до 27-и юли, а на втората от 38 учители ѝ предстои да замине от 29-и септември до 5-и октомври. Най-мотивираните от кандидатите са избрани след подбор. Експертите проследяват резултатите от матурите на учениците на педагозите, в кои класове влизат, каква част от учебния материал покриват, има ли сред възпитаниците им участници в олимпиади, обясни пред „Монитор“ отговорникът по програмата Милия Тошева. По този начин те преценяват кои педагози ще имат най-голямо поле, в което да приложат наученото в ЦЕРН. Тошева обясни, че обучението дава и възможност за кариерно развитие, тъй като всеки учител получава сертификат за него, а от образователните инспекторати му присъждат кредити. Педагозите пък след това презентират наученото пред своите колеги, правят викторини, училищни конференции, а някои и научен театър.

„Благодарение на тези обучения създаваме цяло поколение учители, преминали на обучение в ЦЕРН“, коментира още Тошева.

Блажка Ушагелова от 1-во СУ „Пенчо П. Славейков“ и Фабиен Кунис от 125-то СУ „Боян Пенев” са участници от последната група, която се завърна от Женева преди месец. От сутрин до вечер те имат лекции, а след това имат възможността да разгледат ЦЕРН. Най-впечатляваща е възможността да слязат на 150 м под земята в големия колайдер, споделиха пред „Монитор“ педагозите. В момента той и всички останали детектори са спрени и не излъчват радиация. Причината е, че учените са си поставили за цел да увеличат неговата дължина.

„Големият тунел, който ускорява частиците, е 27 км и искат да го направят 100 км. Така се предполага, че ще успеят да открият тъмната материя“, обясни Фабиен Кунис, който е преподавател по три предмета – физика, информатика и информационни технологии. Той сподели, че по време на обучението с колегите си са обсъдили как в учебните програми се отделя повече на класическа физика, докато фундаменталната остава на заден план, а именно тя е по-интересна на децата. „На учениците им е интересен големият взрив , материя и антиматерия, но има малко часове за модерната физика“, заяви учителят от 125-то. Благодарение на наученото по време на обучението Кунис смята да организира допълнителни часове, в които да използва видяното в ЦЕРН и материалите, които е получил, за да може да запали интереса на децата към науката. Ушагелова пък преподава по „Човекът и природата“ и „Химия“. Тя също смята да използва снимки, които е направила, плакати и видеа, които са й дали, и контактите, които е създала, по време на обучението, за да разнообрази своите часове. Ушагелова сподели, че смята да покани в часовете си български учени, които също да предадат своя опит на учениците си.

„Това е най-добрият метод да привлечеш децата към тези науки“, заяви учителката от 1-во СУ.

Източник: monitor.bg
610×90-banner-uchilishte365-v2

Коментари във Facebook