Девет от десет учители са изпитали последиците от „бърнаута“.
Както Teacher.bg вече писа, това сочат предварителните данни от първото национално представително проучване за диагностика на синдрома на прегаряне (бърнаут) при педагогическите специалисти у нас.
Част от причините, които посочват, са бумащината, с която са заринати, апатията на учениците, и агресията, идваща от семействата им.
„В България ученическото трудолюбие не се счита за част от добрия резултат, а то е част. Казваме има лоши резултати – училището е виновно, а не е така. Другата причина, поради която учителите са под стрес, е усещането за безполезност и че каквото и да правиш, си виновен“, коментира директорът на 51 СУ „Елисавета Багряна“ Асен Александров в „България сутрин“.
По думите му по този начин страдат децата, защото стресираните учители не могат да дадат добро образование.
Според психолога Маргарита Бакракчиева много важна е превенцията и овладяването на стреса.
„Факторите на стрес, напрежение, липсата на концетрация, загубата на мотивация – когато нямаме желание да излезем и да стигнем до работното място – това е сигналната лампичка, че нещо трябва да се направи“, обясни тя пред Bulgaria ON AIR.
Бакракчиева коментира още, че ежедневен проблем е липсата на комуникация с родителите и факта, че те дават различни послания към децата си. От друга страна, учителите трябва и да се адаптират към непрекъснато възникващите нови потребности на децата.
Според Александров увеличението на заплатите на учителите би помогнало, защото например младите хора изплащат жилища и им се налага да ходят и на друга работа, за да се издържат.
Психологът обясни, че финансовите стимули могат да намалят стреса частично, но не и напълно.