Обучение на учители по темата „Подкрепа на учителите за изграждане на креативна общност“ проведе във Велинград от 10 до 12 май 2024 г. В него се включиха 61 участника от различни населени места в страната, между които Пловдив, Благоевград, Гоце Делчев, Сандански, Разлог, Ямбол, Болярово, Видин, София и др. Обучителният екип включваше д-р Емануил Георгиев (водещ обучението), Румян Сечков (изпълнителен директор на Фондация С.Е.Г.А.) и Ралица Сечкова (експерт на фондацията).
Целта на обучителния семинар бе да помогне за преодоляване на съществуващите неравенства чрез подобряване на комуникацията между училищата и другите участници в процеса: институции – културни и социални, местна власт, родители и общност, за по-добро образование на децата от съответното населено място или училище, което ще доведе и до по-добра реализация в живота. Обучението с наблегна и на споделянето и колегиалната подкрепа между участниците. Темите, които бяха разгледани по време на обучителния семинар, бяха поднесени така че да предизвикат размисъл и дискусия, като целта бе обучението да бъде максимално практическо и да помогне за бъдещата работа на всеки участник, който да може да ги адаптира към собствените си преподавателски практики. Основните теми, които бяха разгледани, бяха:
· Критично мислене: критичното мислене може да бъде описано като способността да се мисли рефлексивно и независимо. Тя включва използването на умения за разсъждение, активно участие в дебат и вземане на решения.
· Комуникация: комуникационните умения са от съществено значение при работа с други хора – местна общност, институции и др. Умения за изразяване, яснота за изказа, обем на предоставяната информация. Емпатията, уважението и разбирането на невербалните знаци играят важна роля в общуването, както с учениците, така и с родителите и общността.
· Креативност: от педагогическа гледна точка креативността е от съществено значение за обръщане на перспективата, така че да постави ученика, вместо в положение на пасивен приемник на информация, в активна роля на изследовател, тъй като тя присъства във всички образователни дейности, в които любопитството, изобретателността и находчивостта играят роля.
· Изграждане на общност: споделяне на опит и възможности училището да се превърне в център на общността, в който участват родители, местни авторитети, културни и социални институции, местната власт.
В процеса на работа несъмнено ще възникнат нови теми, които ще бъдат включени и дискутирани.
Всички средства – пътни, храна и нощувки, се поемат от организатора – фондация С.Е.Г.А.
Обучението се организира от Фондация С.Е.Г.А., която участва като партньор в проекта „Приобщаване на училища“, който се реализира в четири държави – Унгария, Словакия, България и Албания, който е финансиран от Програмата на Европейския съюз Хоризонт 2020 – Изследвания и иновации.
Основната цел на проекта е да се бори срещу модела на изключване в образованието и срещу системното възпроизвеждане на неравенства в изолираните училища и общности. Специфичните цели на проекта са насочени към подкрепа за училища в общностите, създавайки пространство и култура за споделяне между различни общности като инициира взаимодействие и синергия от опита на местно, регионално и транснационално ниво. Очакваното въздействие на проекта е да допринесе за Европейските инициативи и интервенции за преодоляване на неравенствата.