Учители

Обучение за изграждане на креативна училищна общност се проведе във Варна

Обучение на учители по темата „Подкрепа на учителите за изграждане на креативна общност“ се проведе в Св. Константин и Елена на 28-30 юни 2024 г .

В обучението се включиха 21 участници от общините Нови пазар, Дългопол и Варна, от които 7 директори и зам.директори на училища, 2 представители на община Нови пазар, 2 директори на детски градини, учители и образователни медиатори. Обучителният екип включваше д-р Емануил Георгиев (водещ обучението), д-р Румян Сечков (изпълнителен директор на Фондация С.Е.Г.А.) и д-р Ралица Сечкова (експерт на фондацията)

Целта на обучителният семинар бе да помогне за преодоляване на съществуващите неравенства чрез подобряване на комуникацията между училищата и другите участници в процеса: институции – културни и социални, местна власт, родители и общност, за по-добро образование на децата от съответното населено място или училище, което ще доведе и до по-добрата им реализация в живота. Семинарът се проведе по по-нетрадиционен начин – с интерактивни дейности и фокус върху споделянето и колегиалната подкрепа между участниците.

Темите, които бяха разгледани, целят да провокират размисъл и да помогнат за бъдещата работа на всеки участник, който да може да ги адаптира към собствените си преподавателски практики. Основните сред тях бяха:

– Критично мислене: способността да се мисли рефлексивно и независимо, включваща използването на умения за разсъждение, активно участие в дебат и вземане на решения. Развиването на критичното мислене е от съществено значение за ориентиране на образователния процес към това учениците, вместо да бъдат пасивни получатели на информация, да се превърнат в активни „изследователи“, които осмислят знанието, до което достигат.

– Комуникация: комуникационните умения са от съществено значение при работата с други хор, включително с местната общност, институции и др. Те включват умения за изразяване, яснота на изказа, умения за аргументация. Емпатията, уважението и разбирането на невербалните знаци също играят важна роля в общуването, както с учениците, така и с родителите и общността.

– Креативност: от педагогическа гледна точка креативността е от съществено значение, тъй като присъства във всички образователни дейности, в които любопитството, изобретателността и находчивостта играят роля и помага на учениците да мислят „извън рамките“.

– Изграждане на общност: тази тема включваше споделяне на опит и възможности училището да се превърне в център на общността, в който участват родители, местни авторитети, културни и социални институции, местната власт.

Обучението се организира от Фондация С.Е.Г.А., която участва като партньор в проекта „Приобщаване на училища“, който се реализира в четири държави – Унгария, Словакия, България и Албания, който е финансиран от Програмата на Европейския съюз Хоризонт 2020 – Изследвания и иновации.

Основната цел на проекта е да се бори срещу модела на изключване в образованието и срещу системното възпроизвеждане на неравенства в изолираните училища и общности. Специфичните цели на проекта са насочени към подкрепа за училища в общностите, създавайки пространство и култура за споделяне между различни общности като инициира взаимодействие и синергия от опита на местно, регионално и транснационално ниво. Очакваното въздействие на проекта е да допринесе за Европейските инициативи и интервенции за преодоляване на неравенствата.

Източник: СЕГА