Ученици

Милена Дамянова: Резултатите от PIRLS не са неочаквани

Предстои изготвяне на национален доклад през февруари, който ще е и анализ на резултатите от изследването PIRLS, коментира зам.-министърът на образованието Милена Дамянова, цитирана от „24 часа“.

Проучването показа отстъпление от позициите на българските четвъртокласници, които са били заемани преди пет години във връзка с уменията им в четенето. Въпреки това сме на ниво над средното сред 48 страни, включени в него.

Учебните програми са проблем номер 1 според Милена Дамянова. Става дума за програми, утвърдени през 2001 г.

„Ако трябва да говоря честно, аз съм доволна, тъй като в спора за промените им в тази възраст аз бях категорично „за“, каза тя.

„Нашите анализи показват точно обратното. Започнахме да актуализираме учебните програми за начален етап, без да имаме консенсус. Изследването PIRLS показа, че съм права и има нужда от промяна“, допълва зам.-министърът.

Тя изтъква нуждата от интерактивно обучение и повече практически занимания.

„Децата, които са посещавали градина 3 и повече години, са с 49 точки повече от тези, които са посещавали детска градина 1 и по-малко години. Има тенденция за увеличаване на тази разлика през годините. През 2001 г. разликата е била 18 точки, през 2006 г. – 35“, обобщи тя.

„През 2001 г. 60% от учениците са имали положително отношение към четенето, през 2006 г. – 57%, през 2011 г. – 32%. В същото време цели 85% казват, че са мотивирани да четат. Значи трябва да търсим проблема в смисъла, който се крие в четенето“, смята още Милена Дамянова.

„Учителите работят малко по въпроси с отворени отговори. Докато караме децата да възпроизвеждат съдържанието в учебника, няма как да формираме положително отношение към четенето. Не ми беше приятно да науча за тези резултати, но бяха очаквани. Дано да имаме по-високи при следващото изследване“, завършва зам.-министър Дамянова.

Още по темата