България и Румъния започват проект за модернизация учебните програми в прогимназиален етап с подкрепата на ОИСР и ЕК. Целта е по-голяма интеграция на знанията, за да се освободи учебно време и учителите да го използват за повече практическа работа. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на представянето на проекта. По думите му ще има и модел на апробиране на учебни програми в един от най-възловите етапи на обучение в нашата образователна система – прогимназиален етап.
Проф. Цоков обясни, че на базата на този проект може да се върви към компетентностно ориентирани програми, които да дадат рамките на уменията, които трябва да овладеят учениците по съответния учебен предмет. „Друга важна цел е изграждането на мрежи от учители, които използват нови методи, подходи и ресурси, свързани с нов начин на структурирани учебни програми“, каза министър Цоков. Според него е предимство, че ще се обединят усилията на две съседни държави – на България и на Румъния, които имат сходни проблеми, включително и на резултатите на учениците в изследването PISA през последните години.
Проектът се изпълнява от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) чрез инструмента за техническа подкрепа на Европейския съюз и в партньорство с Главната дирекция „Реформа“ на Европейската комисия. В неговите рамки ще се предостави целенасочена подкрепа на двете страни за разработване на ресурси за подобряване на резултатите на учениците и за качеството на образованието. Една от основните му дейности залага на преразглеждане на рамката на учебните програми, така че изучаваният материал да се облекчи от фактологическо претоварване, но в същото време да се постави акцент върху компетентностите и уменията на учениците.
Ще бъдат разработени и учебни ресурси, които да подпомагат учителите да прилагат новите подходи в преподаването и оценяването. В училищата ще бъдат създадени професионални общности, които ще насърчават педагозите да използват и да прилагат новостите в учебния процес.
В рамките на проекта ще се организират и срещи с институции на централно и регионално ниво, с учителски синдикати, преподаватели, образователни експерти, за да се набележат конкретни мерки за подобряване на съществуващите разпоредби и процедури, свързани с разработване на учебни програми и мониторинга на изпълнението им. Ще се организират и семинари за обучения, както и малки пилотни проекти, с които да се апробират новостите.