Учениците не разбират текстовете, предпочитат списания

Учениците не разбират текстовете, предпочитат списания
Българските ученици не разбират добре съдържанието на текстове и предпочитат да четат основно списания. Това са част от изводите от международното изследване за постиженията на учениците PISA 2009 г., съобщава сайтът webcafe.bg.

Българчетата имат елементарна грамотност – могат да четат и да пишат. Но почти половината от тях се затрудняват да тълкуват и анализират текст. Те не могат да осмислят и оценяват много добре предоставената им информация, твърди изследването.

В България то е обхванало над 4500 ученици, основно в девети клас, от 179 училища. Само 2.8 % от децата имат високи резултати, с които могат да развият компетенциите си.

В тази класация сред 65 държави България е на 46-то място. С подобни и на нашите резултати са Сърбия, Уругвай и Мексико. Съседна Турция например е пет позиции пред нас. С най-добри резултати са Китай, Корея и Финландия, а с най-негативни Перу, Азербайджан и Киргизстан.

Резултатите от проучването показват и голяма разлика в развитието на момичетата и момчетата. Тя е почти две години в полза на момичета, като единствената страна с по-лош резултат е Албания.

“Причините за това са комплексни, като вероятно основно трябва да се потърсят в учебното съдържание, които определено са прекалено академизирани”, заяви зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.

Резултатите на българските ученици са силно повлияни от социално-икономическата среда. По-силно влияние има майката, показват още данните от изследването.

Учениците, които имат родители с по-висок професионален и социален статус, се справят по-добре в училище от останалите, показват още резултатите.

Според данните децата четат основно списания, като 21 % от участниците смятат, че четенето на книги за удоволствие е загуба на време.

Коментари във Facebook