Сергей Игнатов: Приватизация в образованието е невъзможна

Сергей Игнатов: Приватизация в образованието е невъзможна

Приватизация в образованието не може да стане след предвиденото финансиране на частните училища, тъй като в системата на предучилищното и училищното образование частният сектор е много малък. Частни детски градини и училища посещават само 8-9 000 деца – това на фона на близо 800 000 деца, коментира в интервю за “Преса” министърът на образованието Сергей Игнатов.

“Парите няма да следват училищата, а учениците. Те имат родители, които плащат данъци и тези данъци. И ако това дете учи в частно училище, техните данъци отиват някъде на друго място, несправедливо е”, смята министърът.

Той обяснява, че няма как МОМН да влияе на таксите в частните училища. Според него обаче, ако те паднат, това ще доведе до конкуренция, която ще увеличи качеството на образованието в тях.

“Искам обаче да отбележа, че все още в държавната и в общинската система на България имаме много по-добри училища от частните”, споделя още Игнатов.

Преминаването в по-горен клас с двойка е само в пети клас и целта му е да се намали стреса в първия клас, в който те започват да учат при различни учители и така напрежението при тях се увеличава многократно, смята министърът.

“Законът дава голяма свобода. Едновременно с това той дава права и на учителите, дава права на директорите, дава права на цялата общност. Положителното е, че освен много свободи се дава и прозрачност при управлението. Общественият съвет не се занимава с детайлите, той се занимава с политиката на училището, политика по управление на средствата”.

“От април 2010 г. с този проект обиколихме почти цялата страна, имаше кръгли маси, на които са идвали по 200-300 учители. Имаше толкова много предложения и никой не беше против. Вярно е, че имаше и големи дискусии по някои проблеми. Но гилдията чу всичките ни предложения и никъде не скочи срещу нас”, защити новият закон Игнатов.

“Училището пострада от разпада на цялата система след 1989 г., но с него и много други сфери в обществото”, смята министърът.

“Голямата драма е, че в началото на 90-те години светът се промени. И “дабъл ю, дабъл ю, дабъл ю” (www) завладя света. А нашият си, българският проблем днес е, че сме приели Закона за народната просвета още през 1991 г.”, казва още проф. Игнатов.

Коментари във Facebook