Седем идеи как да ”разчупите леда” в първия учебен час

Седем идеи как да ”разчупите леда” в първия учебен час

Блогът “В час” отново дава интересни и полезни предложения, които могат да бъдат от полза за учителите в началото на учебната година.

Седем идеи как да “разчупите леда” в първия учебен час
(Оригинална статия)
Автор: Габриела Миланова

Терминът “icebreaker” в буквален превод означава “дейност за разчупване на леда” и включва всякакви групови задачи, игри и индивидуални предизвикателства, които целят да представят новите членове на една група един на друг и да ги сплотят като екип.

Всеки път, когато влизах в нов клас, започвах урока си с такава игра първо, за да прикрия колко много се притеснявах от критичните погледи на тийнейджърите и, второ, за да превърна групата непознати деца в истински клас, да запомня имената им, да помогна на по-срамежливите да се престрашат да се представят и най вече, за да започнем учебната година със смях и забавление, отколкото с монотонно четене на имена от списък и рецитиране на правила и изисквания.

По случай приближаващия първи учебен ден, ще ви предложа една селекция от най-любимите ми icebreakers, които до един са изпитани от мен и са постигнали целта си да създадат една свободна, забавна и креативна атмосфера в първия учебен час. Изпробвала съм тези игри с групи от тийнейджъри и възрастни, но предполагам всеки може да открие нещо подходящо или да ги прекрои според възрастта на учениците си J

Две истини и една лъжа
Много проста, но ефектна игра, която научих на един тиймбилдинг и веднага приложих в час. Всеки ученик записва на един лист два истински факта от живота си (за предпочитане нещо интересно и невероятно, с което другите да го запомнят) и една лъжа. След това, всеки чете подред своя списък, а останалите трябва да познаят кое от трите неща е лъжа. Наглед изглежда просто, но винаги ми е правило удоволствие колко добре се посреща идеята от децата. Най-добре ще се получи, ако участвате и вие. По този начин децата ще научат нещо за вас и ще оценят, че „играете” наравно с тях. Ето и моите факти: карала съм самолет, написала съм книга, имам три таралежа вкъщи. Кое е лъжата?

Пътешествие във времето
Направете списък с въпроси и го разпечатайте за всеки ученик. Въпросите могат да бъдат от рода на: коя е любимата ти песен, колко си висок/а, кое е най-противното нещо, за което се сещаш и т.н. Можете да развихрите въображението си с въпросите в зависимост от възрастта на учениците. Когато всеки приключи, съберете листчетата и ги затворете в буркан. Оставете децата (ако ви е позволено) да излязат на двора и да закопаят „съкровището” на тайно място. На края на годината ще изровите буркана заедно и ще се забавлявате от това кой колко се е променил. В моя случай, тъй като нямах двор в училището, в което преподавах, оставих децата да скрият буркана в междучасието на място, което никой няма да открие цяла година.

История с вестник
Раздайте на децата по една страница от който и да е вестник, на която има много текст, и по един черен флумастер или маркер. Обяснете на учениците си, че трябва да ви разкажат по едно нещо за себе си, като задраскат всички ненужни думи от страницата и оставят само тези, които са им необходими. Изглежда подобно на картинката:

Тази игра стимулира креативността на децата и същевременно им дава един оригинален начин да се представят. После можете да окачите произведенията в класната стая, или да ги снимате за една колекция, която всеки в групата ще оцени.

Историята на живота ми
Съберете различни малки предмети и документи от живота си в няколко торбички. Можете да сложите самолетни билети, картички, снимки, мидички, парченца плат, играчки от яйца, въобще всякакви джунджурийки, които могат да се открият във всеки един дом. Разделете децата на групички и дайте на всяка група по една торбичка, голям лист (може и картон), лепило и маркери. Те трябва да подредят хронологично предметите, да ги залепят, и да измислят с какво събитие в живота ви са свързани, като допълват историята с маркерите, използвайки въображението си. Накрая всяка група трябва да разкаже историята на вашия живот, като покажат и таблото си на останалите. Децата винаги много се забавляват и накрая се получават страшно смешни истории.

Представете се чрез Avatar с Voki
Преди време ви разказах за Voki, както и някои други инструменти, които предлагат алтернатива наиндивидуалното представяне в час. Нека всеки ученик (ако ресурсите ви го позволяват) създаде свой онлайн герой и представи себе си по оригинален начин. Можете да кажете на децата да създадат герой, който е максимално близо до техния външен вид, а с допълнителните опции за фон и различен реквизит да изразят хобитата и интересите си. После можете да познавате като група кой аватар на кого принадлежи.

Познай кой съм
Това е една доста популярна игра, която повечето от вас познават, но която може ефективно да се използва и на първия учебен ден. Всяко дете, или малки групички от ученици, правят списък с думи, описващи някого в стаята. После всеки чете своя лист, а останалите познават за кого се отнася описанието.

Хвани и отговори!
Необходима ви е обикновена надуваема топка за плаж. Напишете разнообразни въпроси върху надутата топка с перманентен маркер (за да не се изтрива, когато децата си прехвърлят топката), като например: любима книга, най-ранен спомен от детството, най-смешния виц, който знам, и т.н. Подредете се в кръг (отново, най-добре е ако и вие се включите) и просто хвърлете топката към някой ученик. Този, който хване топката, отговаря на първия въпрос, който види и на свой ред хвърля топката към друг участник. Колкото по-забавни са въпросите, толкова повече няма да им се иска часът да свърши J Това е прекрасен начин да се опознаете и забавлявате без да изключвате никой от групата.

Коментари във Facebook