Само четирима учители са пожелали да преподават в проблемни училища

Намерението на просветното министерство да сформира корпус от 80 учители за проблемните райони у нас засега е пред провал.

Едва четирима педагози са поискали да преподават на уязвими ученици в такива места по програмата на МОН “Мотивирани учители”, чийто бюджет е 1.7 млн. лв. Това показват данни на ведомството, предоставени на “Сега”. В опит все пак да наберат повече желаещи от министерството смятат да удължат срока за кандидатстване по този модул.

Програмата “Мотивирани учители” бе пусната т.г. от МОН заради повсеместната липса на достатъчно добре подготвени учители, особено по някои от техническите предмети като математика, информатика и т.н. По първия й модул се търсеха преподаватели с поне 8 г. опит по математика, физика и астрономия и информатика и информационни технологии. Целта бе те да бъдат изпратени да работят в училища с идентифицирани проблемни области, вкл. с ниски образователни резултати и ученици с нисък социален статус. Освен 300 лв. към възнагражденията им МОН предлага на престрашилите и по 200 лв. на месец за покриване на наем или за възстановяване на транспортните разходи (за срок от 12 месеца). Договорите с министерството са за 3 г. Кандидатите можеха да подават заявленията си до 8 май т.г. До тогава обаче желание са изявили само четирима педагогически специалисти, поради което от МОН заявиха, че предстои срокът за кандидатстване по тази дейност да бъде удължен.

Наскоро просветният министър Красимир Вълчев пък коментира в парламента, че сумите за допълнително възнаграждение на учителите не са достатъчни, затова се обмисля тяхното увеличаване.

Другият модул на програмата бе за специалисти с висше образование, които искат да придобият професионална квалификация „учител“ по математика, физика и астрономия, информатика, информационни технологии и чужди езици. До 24 април т.г., когато бе крайният срок за подаване на техните документи, желание да се включат са заявили 65 души при квота от 100 души. Те са без опит и педагогическа квалификация и са поискали да станат учители основно по информационни технологии и чужд език. Според програмата при неизпълнение на определената квота от специалисти – 100 на брой, незаетите места ще се попълват с желаещи да станат учители по биология и здравно образование и по химия и опазване на околната среда. Одобрените участници ще бъдат включени във въвеждаща обучителна програма преди началото на учебната година, която ще се води от обучителни организации и институции. Основните й обучения ще се осъществяват от висшите училища в 1-годишна задочна форма. Финансирането е по 1200 лв. на участник, разходите за нощувки са разчетени на 40 лв., а транспортът на обучаемите – по 80 лв. за участник.

232-ма учители пък са изявили желание да придобият допълнителна квалификация, за да могат да преподават освен по своята специалност и по математика, физика, информатика, информационни технологии, чужд език и религии. Тук кандидатите ще бъдат отсявани, защото квотата е от 150 души. Най-голям интерес е имало за чужди езици (предимно английски език), математика и физика и астрономия.

Наскоро приключи кандидатстването по програмата за набиране на учители на фондация “Заедно в час”. От септември 2018 г. до април т.г. по нея са кандидатствали 2000 души, а традиционно бариерата минават едва 10% от тях. Одобрените кандидати ще преминат през интензивно обучение през лятото, а от септември ще започнат двегодишната си работа като учители, основно в проблемни училища. Допълнителното възнаграждение, което получават от “Заедно в час”, е 500 лв. към заплатата.

Източник: segabg.com
610×90-banner-uchilishte365-v2

Коментари във Facebook