Психолог: Насилието в училище еволюира

“Насилието в училище еволюира. Преди пет-шест години това се случваше само на територията на едно училище и едно дете можеше да се чувства защитено вкъщи или в своята собствена среда, при приятелите си.

Но днес вече няма такова нещо. Насилието вече е през цялото свободно време – включително и през ваканцията, защото вече е и онлайн.” Това каза в интервю за “Стандарт” психологът Иван Игов.

Според него, насилието в училище не се бори с лекции: “…преди няколко години бяха изпотрошени 9 милиона лева за обучение на учители. Но те така и не разбраха, че моделите срещу насилието не се правят с лекции или с разписване на документи. Това става с конкретни антикризисни политики, каквито в България има. Но те са някъде дълбоко в чекмеджетата и на училищата, и на министерствата, а в момента всички се правят на ни лук яли, ни лук мирисали, че са получили конкретни документи.”

“Политиките са цяла система, която училището трябва да въведе при случаи на тормоз. Когато едно дете съобщи за подобно нещо, трябва да има ясна йерархия кой какво преви. Мерките не трябва да се свързват с това, че децата, които прилагат тормоз, да бъдат наказвани, но да са свързани с това тормозът да се спре и родителите да са ясно информирани. И всъщност всичките деца да са въвлечени в битката с агресията. Защото, ако в един клас имаме една -две жертви и един-двама насилници, всички останали са едно мълчаливо мнозинство. Едни гледат насилието и се страхуват, а други гледат насилието и помагат на насилниците. Трети го пускат в интернет. И така, всички се превръщат в участници в тази постоянна арена на насилие.

А всъщност начинът на реакция е точно обратен – всички деца, които участват в този процес, да ги спрат. Ако в този процес не може да се намеси учителят, намесва се училищният психолог. Това е една цялостна система, която не може просто да се въведе с лекции и формални мерки. Тези документи ги има в интернет, могат да бъдат намерени на страницата “Училище без насилие” на УНИЦЕФ. Всичко това го има някъде, но никой не си прави труда да го потърси. Ако в момента съм обиден от нещо, то е, че никой не си направи труда да потърси тези документи.”

Според Игов агресията в училище не се увеличава. “Ние имахме изследвания отпреди 5-6 години, когато се говореше, че около 25 на сто от децата реално са подложени на някаква форма на насилие. Преди година “Отворено общество” направи подобно изследване и показа абсолютно същите резултати. В страните, където има реално работещи модели против насилие, то е сведено до 14 на сто”, добави още той.

Източник: standartnews.com

Коментари във Facebook