От 2017 г. стартираме български вариант на дуално обучение

От 2017 г. стартираме български вариант на дуално обучение

От началото на 2017 г. стартираме български вариант на дуално обучение (обучение чрез работа), което е заимствано от европейски образец, заяви министърът. Средства ще се отпускат по оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” с финансиране между 100 000 и 200 000 лева. Проектът предвижда три дни в седмицата учениците да работят срещу заплащане и два дни да учат.

Демографският срив, остарялата материална база, трудностите при осигуряване на индивидуални работни места за производствена практика на учениците и слабият интерес в подрастващите към водещи сектори  в българската икономика, са основният препъникамък пред развитието на професионалното образование, обясни министърът в оставка Меглена Кунева.

С промяната в Закона за професионалното образование са направени две важни положителни стъпки, а именно: олекотяване на държавните зрелостни изпити и увеличаване на часовете по практика за сметка на теорията. С оглед на съвременните реалности, професионалните училища трябва да са максимално гъвкави и адаптивни към средата, в която се конкурират с профилираните гимназии, главно езиковите, които са най-предпочитани от деца и родители. Трябва да се търсят дългосрочни партньорства с фирмите, да кандидатстват по проекти за обновяване на материалната база, да предлагат по-привлекателни специалности и съвместими учебни планове, да се съобразяват с пазара и да рекламират по-агресивно своя продукт, отбеляза още вицепремиерът.

Според министъра, трудно се променя номенклатурата на специалностите, не достигат средства за нови уреди и машини, а в малките населени места няма фирми, които да се съгласят да приемат и да осигурят работна среда за обучаващи се ученици. В същото време учебни центрове предлагат курсове, в които отделни специалности се придобиват вместо за 3 или 4 години, за няколко месеца. Налице е парадокс, има безработица, бизнесът се задъхва заради дефицит на кадри, а в същото време професионалните училища се опразват, за сметка на езиковите. Системата обаче не може да се регулира със санкциониращи административни мерки, а с добро менажиране, с повече учебни практики, с покачване престижа на търсените професии и тясна връзка с бизнеса и неговите реални потребности, допълни още тя.

През 2017 г. ще се даде тласък на професионалното обучение, защото за последен път ще има прием и след 7, и след 8 клас, а бизнесът трябва да осъзнае, че няма как да получи напълно готови кадри от училищата, а трябва да участва дейно в процесите на придобиване на професионални умения у подрастващите и да съумее да ги задържи в България, допълни Кунева.

Източник: МОН

Коментари във Facebook