Отпадналите от училище намалели четворно за две години

Първата констатация е, че Механизмът работи.

По-важното е, че от извънредно мероприятие, стартирало малко или много “на мускули”, той се превръща в рутина, в най-добрия смисъл на думата. Няма как този резултат да бъде постигнат само и единствено на база на усилието на Министерството на образованието и науката. За тази цел е необходимо да се мобилзират още социални работници, полицаи, служители на местната власт, медиатори и т.н.

Това каза вицепремиерът Томислав Дончев на брифинг след заседание на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване на деца и ученици в образователната система, предаде Novini.bg.

Това се случва не като кампанийно мероприятие и не само преди началото на учебната година. За последните две години, откакто Механизмът е стартирал, са върнати общо 40 029 деца и ученици, които останаха в образователната система. Специално за учебната 2018/2019 година нови 19 077 деца и ученици са записани за първи път или са върнати в детска градина или в клас, като 18 255 са останали там до момента. Броят на новоотпадналите за тази учебна година е намалял три пъти и за първи път бележи значителен спад – 5200 деца и ученици, съобщи той.

Като база за сравнение, за учебната 2017/2018 година броят на отпадналите е бил 14 058. За учебната 2016/2017 броят на отпадналите е бил 20 092. В сравнение с учебната 2016/2017 година броят на отпадналите е намалял четири пъти, подчерта вицепремиерът.

Освен всичко друго имаме обществен ефект, имаме тенденция, имаме усещане, че държавата е решителна в тези си усилия, добави той.

Работата продължава, като стремежът ни е тя да бъде по-ефективна. Затова днес обсъждахме мерки за още по-добра институционална координация. Ключът на това упражнение е всички да работим заедно. Няма как това да се прави само от учители, директори, всички в системата на образованието – товатрябва да се прави от всички. Без полиция, без социалния работник, без служителя на местната власт, без психолози, без медиатори това няма как да се случи. Необходими са още усилия по отношение на пряк информационен обмен, за да се знае къде е детето, когато не е в училище, посочи вицепремиерът.

Освен да върнем детето в клас, са ни необходими гаранции, че като влезе в клас, там ще получава най-доброто – и като обучение, и като възпитание. Училището трябва да бъде по-близо до нуждите на детето, то не чуждо, не трябва да бъде различно от живота навън, защото се получава конфликт. Второ, много важно е, когато едно дете отпадне, да го вкараме в клас, още по-важно обаче е то да не отпадне. Тук голямата тема се казва превенция. Третият изключително важен въпрос са положителните стимулиращи мерки. Това трябва да бъде комбинирано все пак с елементи на репресия, защото има безотговорни родители, които не правят необходимото децата им да са в клас. Тук освен разширяване на базата на санкционни мерки от страна на държавата, повтарям една идея отпреди няколко месеца, която предизвика обществено внимание, но все още не е на вниманието на Народното събрание – основното образование трябва да бъде задължително по Конституция, както е било в Търновската конституция. Мисля, че в чл. 53 текстът трябва да бъде редактиран и основното образование да е задължително. Едно подобно послание на ниво Конституция със сигурност би дало много по-голяма сила и на законодателството, и на всички институции, които го прилагат, каза още Томислав Дончев.

Колкото по-малко преждевременно отпаднали от образователната система лица, толкова по-малко изключени хора от обществото, в толкова по-добро, хармонично и проспериращо общество можем да живеем, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Работата по механизма си остава основна междуинституционална задача на правителството. Механизмът показва, че когато има политическа воля от страна на премиера, вицепремиера, от страна на ръководителите на институции, институциите работят координирано на терен, има резултат, заяви образователният министър.

Източник: novini.bg
610×90-banner-uchilishte365-v2

Коментари във Facebook