Николай Денков пред „Нова ТВ“ за европарите и учителските заплати

Николай Денков пред „Нова ТВ“ за европарите и учителските заплати

Дали наистина България може да загуби едни пари по европейски програми, които биха могли да се влеят в наука и образование? Да започнем с този конфликт и прехвърляне на обвинения между Вас и предшественичката Ви – кой е виновен за проблем, който възникна с въпросните европейски средства?

Всъщност това не е най-основният въпрос. Основният въпрос е какъв е проблемът и какво трябва да се направи, с това се занимавам. Позволете ми да фиксирам какви са фактите, за да нямаме след това прехвърляния „той каза, тя каза“… това не е същината на един такъв спор.

Досега така ли се получава обаче?

Съжалявам, аз не участвам в такава дискусия. Фактите са следните: на 20 януари ЕК излиза с писмо, подписано електронно, което пристига в България на 9 февруари, в което писмо пише, че от 24 до 28 октомври 2016 г. е направен одит на програмата. В писмото е описано, че съгласно този одит има неправилно разделение на властите в управлението на програмата…

Т.е. няма разделение?

Няма разделение и оттам тази програма не може да функционира.

Какво означава точно в случая – че няма разделение на властите?

Означава следното: едно звено трябва да дава парите, друго звено в МОН да използва парите, трето звено трябва да контролира дали това се извършва по правилния начин. Тези три звена в момента, в който започва одитът, са събрани под една шапка, която е министърът по това време. Това нещо не е приемливо.

Под шапката на Кунева…

Да.

Обаче тя казва: „помните ли случая с едни пари с ромски фондации, които потъваха, изчезваха, как да не се намеся“… тук миришеше на идея, че ще разграбят или най-малкото няма да се опазят едни пари, а ще потънат някъде…

Ето една новина за тази сутрин – преди 2 дни дойде докладът от ЕК – в него тези проекти, за които говори госпожа Кунева, изобщо не се споменават, те не фигурират в доклада.

Защото са спрени навреме без да потънат пари или?

Същината е, че докладът и неговите критични бележки изобщо нямат отношение към тези проекти. Критичните бележки са за това, за което аз казвам и то е съвсем друго.

Започвам да се обърквам, детайлите са много, но самата госпожа Кунева каза „Денков спря собствената си процедура“.

В смисъл?

В смисъл, че в момента сте спрели процедура за избор на оценител по проекти за научни центрове, възложена от самия Вас. Нещо, което сте предложили, възникнал е проблем и сега го отменяте, ама казвате, че тя е направила този проблем.

Хайде пак да говорим за факти.

Добре.

Госпожа Кунева влезе в началото на февруари 2016 г., аз излязох в началото на април – тази процедура е обявена в края на август 2016 г. – след 6 месеца. Как мога аз да съм виновен за процедура…

Т.е. Вие нямате нищо общо с периода?

Това, което е обявено, е обявено от този екип.

Имате ли наблюдения желанието тези милиони да бъдат прибрани в определени джобове, от определени фирми и изпълнители, имате ли това усещане, убеждение?

Говорим за следното: европейските фондове работят по много ясни правила, те са разписани. Човек, който познава правилата просто трябва да ги следва. Нека да изчистим въпроса: всичко, което правим е за да се спазят правилата. Всички критики на ЕК са свързани с нарушение на правилата. Спирането на процедурата, която в момента цитирате е по правилата. Фирмите, които са подали документи за оценители не са показали, че изпълняват изискванията за процедурата. Ние нямаме право да не спрем тази процедура.

Вие защо се махнахте като заместник тогава от екипа на Кунева?

Аз го обясних още тогава – защото с влизането на този екип беше казано, че ще се променя посоката на програмата. Аз действително имам доста сериозно отношение към дизайна на програмата, към него няма никаква критика, казвам го отново, и в доклада на ЕК, и във всички мнения, които са изказани от ЕК – те нямат критика към самата програма и няма как да има – тази програма е договорена с тях.

Кажете за какви пари става въпрос… хората стават свидетели на това кой е виновен, ама не разбират за какво, за какво точно отиват тези пари?

Ето това е чудесен въпрос. Нека да видим за какво трябва да отидат тези пари, защото най-важното не са парите, а че България има да свърши неща във висшето образование, в средното образование и в науката. И тези пари са само средство, за да бъдат свършени тези неща. Да започнем от средното образование: извънкласните дейности; един от най-големите проблеми – отпадащи деца от училище, наркотици, насилие… Световна практика е, че най-добрият начин да се справите с това е да вкарате децата след часовете, да им дадете допълнителни занятия, да работят с учители, да ходят в спортни клубове, да ходят в читалища, да правят нещо, което е свързано с техните интереси … за това нещо, за 2 години, са отделени 140 млн. лв. по тази програма.

За какъв обем деца? За всички училища в средното образование, до 12 клас?

Да, за всички ученици.

За занималня, за целодневно обучение?

Точно така. И не само за занималня, също така има възможност да се включат и извън училищата – клубове, читалища, спортни…

Кой ще плати?

Плаща се по тази оперативна програма.

Велосипеди или ски, Витоша…

Това е оставено да го решават училищата. Много е гъвкава системата. Това е един проект, който се казва „Твоят час“ – за 140 млн. лв., който в момента е стартирал, по който държавата изплаща; искам веднага да подчертая, че всички  проекти, които са стартирали в момента не са замразени за разлика от замразените плащания, които България иска от Брюксел, защото те са замразени. Проектите продължават да се изпълняват така, както са заложени. Но ние трябва да решим проблемите, които са описани в писмото и доклада, за да можем да си поискаме средствата обратно.

Учителските заплати ще ги вдигнете ли драстично? Наслушахме се на всякакви обещания, включително и сега за тези предстоящи избори… Вие имате ли възможност, питахте ли финансовия министър дали пък могат да се увеличат от служебното правителство с много учителските заплати?

Служебното правителство няма правомощия да променя бюджета.

Така ли? Великденски надбавки ще дават за пенсионерите.

Служебното правителство има за задача да изпълнява бюджета така както е заложен със Закона за бюджета.

Т.е. не може?

Там е заложено увеличение на учителските заплати. Има известно напрежение с това, че все още не са представени делегираните бюджети в училищната мрежа и оттам учителите се притесняват. Веднага казвам на всички, че увеличение на учителските заплати ще има от 1 януари 2017 г. – това трябва да стане най-късно през март, когато са ясни делегираните бюджети – със задна дата.

Т.е. им се доплати за януари и за февруари и ще ги получат в края на март? Мартенската заплата би трябвало да дойде с увеличението и за предходните 2 месеца…

Така би трябвало да бъде. Технологията зависи конкретно от общините – кога точно ще издадат съответните формули, по които се изчисляват заплатите, защото има и други участници в този процес, но през март би трябвало да е ясно с колко точно на всеки учител се променя заплатата и това ще стане със задна дата.

Лично мнение – ако не си пращаш детето на училище, те лишават от някои социални придобивки – не сработи толкова добре това, не сработи и навремето чашата топло мляко с ябълка – да ходят основно ромски деца на училище… Имате ли трета идея? Дали с тояга или с морков, но не се получава…

Всички идеи, които имат шанс да работят трябва да бъдат бутани успоредно. Има и други идеи…

Дайте пример с една, която смятате, че ще сработи?

Аз ще кажа две, които смятам за изключително важни. Първата е децата в детските градини – от 5 години. Това е нещо, което е заложено в закона, за съжаление не се изпълнява за голяма част от децата в България.

Места има ли? Ходи в градина, ама си я построй…

Без това няма да се реши въпросът. Доказано е, че за да може да проработи поне от 5 години трябва да бъдат в предучилищна възраст.

И втората идея е ?

Втората идея са извънкласните дейности. Там, където има специфични проблеми, тези дейности трябва да бъдат използвани децата да наваксат и то по най-интересния начин…

Не знаят български, на някои места им е чужд език…трябва да учат чужда език – български…

Да, затова на 5 години трябва да влязат в предучилищна…

И да започнат да го учат поне на 5…

Да.

Във времето, в което Ви предстои да бъдете министър на образованието и науката… може и да е доста дълго…

Това не зависи от мен.

Участие на министър Николай Денков в „Здравей, България“ по Нова тв

Източник: Нова телевизия

Коментари във Facebook