Институции Ученици Училища Учители

МОН: Отлагането на НВО за 10 клас е възможно само с решение на парламента

„Провеждането на национално външно оценяване /НВО/ в края на десети клас е задължително според Закона за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/. Отлагането му за определена учебна година може да стане само с решение на Народното събрание, както се случи през миналата учебна 2019-2020 година. В настоящата ситуация обаче това не е възможно, защото няма действащ парламент“, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката.

Форматът на изпитите е заложен в държавния образователен стандарт за оценяването на резултатите от обучението на учениците през 2016 г. А още преди началото на настоящата учебна година, с цел прозрачност и предвидимост, моделите на националното външно оценяване бяха оповестени на сайта на МОН.
През тази учебна година няма основание изпитите да бъдат отменени или включеният в тях учебен материал да бъде съкратен, защото образователният процес не беше прекъсван, а броят на реално взетите учебни часове дори е по-голям от предишни години, когато имаше грипни ваканции и екскурзии.

Макар и обучението от разстояние в електронна среда да не може да замести изцяло присъствените занятия, бяха създадени условия учениците да придобият необходимите знания и ключови компетентности. Такова е масовото мнение и на преподавателите. Съюзът на работодателите в системата на народната просвета също настоява да не се правят никакви промени в образователния процес до края на учебната година.

Образованието до 16 години, /в общия случай до десети клас/ е задължително по Конституция. Националното външно оценяване в неговия край измерва придобитите умения в рамките на целия първи гимназиален етап. Ето защо евентуалните пропуски през определена учебна година не са решаващи за успеха на изпитите. С резултатите от НВО учениците от обединените училища кандидатстват за местата от допълнителния план-прием за продължаване на образованието си във втори гимназиален етап. Тези резултати са индикатор, чрез който се измерват придобитите компетентности, установят се пропуските на учениците и необходимостта от компенсиране чрез консултации, допълнително обучение и др.

Както и останалите външни оценявания, това в десети клас има голямо значение за разработването и прилагането на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието на ниво паралелка, училище, регион, държава. То е ключово и за останалите образователни системи и измервано през международните изследвания, отбелязват от МОН.

МОН поясни и, че до дни ще реши коак щи продължи обучението в университетите.

Съветът на ректорите настоява ръководствата на висшите училища да имат право сами да вземат решение за организацията на присъственото обучение. По този начин ще бъдат възстановени всички лекции и упражнения, където това е необходимо и възможно.

В момента присъствено в университетите се провеждат само практически занятия, обучения и изпити по практика на студенти, специализанти и докторанти. На място се провеждат държавни изпити, защити на дипломни работи, както и семестриалните изпити, които включват и практическа част и не могат да бъдат проведени в електронна среда.

Министър Денков поясни, че предстои разговор с министъра на здравеопазването за намиране на решение на казуса.

Източник: МОН