Майкрософт финансира български проект за основно образование

Български студенти от техническите университети в София и Варна създадоха софтуерен продукт за обучителния процес в началното и основното образование, който е и новаторски метод на преподаване. Продуктът ще бъде внедрен пробно в няколко български училища от 15 септември т.г., благодарение финансовата подкрепа на Майкрософт.
 
Продуктът Envision представлява система, чрез която всеки ученик разполага с мишка, като всички мишки са свързани с един обикновен персонален компютър или училищен сървър. Курсорите на всички тези мишки се визуализират на един работен екран, прожектиран с проектор или визуализиращ се върху голям дисплей. Курсорът на всеки ученик е в различна форма и/или цвят, така че да предизвиква интереса на обучаващите се деца – напр. дракон, калинка и др.
 
По този начин преподаването може да бъде забавно и интерактивно – т.е. децата да взаимодействат с него. На екрана се визуализират напр. въпроси, на които учениците трябва да изберат един от няколко възможни отговора.
 
Системата записва всички отговори и активността на всички ученици.
 
Създателите на Envision са 4-ма студенти в III и IV курс от Техническия техническите университети в София и Варна – Кирил Русев, Рая Юнакова, Никола Косев и Дилян Русев, под ръководството на доц. Милена Лазарова.
 
Екипът е разработил примерни уроци с помощта на педагози, но такива могат да бъдат създавани и от учителя. Има и специален уебпортал за системата, в който такива готови уроци могат да бъдат качени. Там могат да се качват и резултати, които родителят да проверява и да следи развитието на своето дете. Системата не може да се използва за предмети като музика, изобразително изкуство и спорт.
 
Системата, освен че задържа вниманието на учениците върху преподавания учебен материал и ги прави активни, спестява разходи за компютъризация на училищата, защото за прилагането й са необходими мишки, един компютър, бял екран и проектор, което е значително по-евтино от оборудване на цяла зала с компютри.
 
Проектът взе участие в едно от най-мащабните технологични състезания в света – Imagine Cup. Там той беше представен от създателите си, които се явиха като отбор под името MindPoint. Състезанието се организира всяка година от Microsoft. Целта му е студенти от цял свят да бъдат насърчавани да са иновативни и да създават интересни продукти с помощта на най-новите технологии на компанията. Темата на тазгодишното издание на конкурса беше „Представете си свят, в който технологиите помагат за разрешаването на най-сериозните световни проблеми”. Повече от 300 000 студенти от над 120 държави се състезаваха в 9 различни категории. Едва 444 души обаче успяха да се класират за финалите, които се проведоха в началото на юли в Кайро, Египет. Четиримата съдии в Кайро, които са оценили презентациите са дали много добра оценка на представянето. Отборът е класиран на трето място в локалния финал, през октомври ще участва на регионалния финал в Тел Авив.
 
Доброто представяне и високите оценки на журито са причината Майкрософт да финансира пробното внедряване на проекта в две български училища.
 
Този български успех не е първият през тази година на международни състезания, организирани от корпорацията Майкрософт. На VІ Европейски форум на учителите новатори (Innovative Teachers Forum 2009), провеждащ се във Виена, Австрия от 24 до 26 март 2009 г. българският проект „Пътешествие из България” спечели една първа и една втора награда. В категория „Изборът на учителите”, която се присъжда с гласуване на всички учители – участници във форума (над 150), проектът на българските учители – новатори бе безапелационен победител, спечелвайки със значително по-голяма преднина от конкурентите си.
 
Българският проект спечели във Виена и една втора награда – в категорията „Иновации в съвместната работа” (Innovation in Collaboration). Призът в тази категория се присъжда от международно жури, състоящо се от представители на 25 държави.
 
 Тази статия е съвместна публикация на Мрежа на учителите – новатори www.Teacher.bg и Ай Си Ти Медиа http://ictmedia.bg/

Коментари във Facebook