Майкрософт представи инициативата DigiGirlz в България

Майкрософт представи инициативата DigiGirlz в България

Инициативата DigiGirlz стартира в България със среща-дискусия, на която 6 успешни млади жени от сферата на технологиите разказаха своите вълнуващи професионални истории. Глобалната инициатива се реализира от Microsoft в редица страни по света, като насочва усилия да предостави по-добро разбиране и практически умения за ИТ професиите.

Целта е да се покажат предимствата на кариерата в сферата на технологиите, да се повиши информираността сред момичетата за това колко смислена и вълнуваща може да бъде работата в ИТ компании и да се стимулират повече млади дами да изберат технологична специалност в университета. Партньор на DigiGirlz у нас е Българският център на жените в технологиите, с който Майкрософт ще развива съвместни проекти за мобилизиране на млади момичета и жени да се образоват и развиват професионално в ИТ сектора.

Въпреки че съвременното обществото успява да надмогне предразсъдъка, че момчетата се справят по-добре в точните науки, идеята за света на технологиите като мъжка територия остава. Разликата между броя на мъжете и жените, работещи в сферата на технологиите, нараства. Според едно скорошно проучване 57% от момичетата вярват, че ако изберат кариера в ИТ, трябва да се стараят много повече от мъжете, за да успеят (Girl Scout Research Institute: 2012). Сред 81% от момичетата, които проявяват желание и интерес да учат в технологична специалност, само 13% казват, че това е било тяхното първо желание. От жените, които успяват да завършат технологични специалности, по-голямата част се реализират в сферата на образованието или здравеопазването (Source: U.S. Department of Commerce, 2011).

Ето, какво споделиха участничките в старт събитието на DigiGirlz в България:

Ас. Антония Ташева, преподавател в катедра “Компютърни системи и технологии” в Технически университет – София: “Програмирам от 10 годишна възраст, защото ми беше интересно. Впоследствие се събуди и желанието ми да предам тези знания, защото съм от семейство на преподаватели и това беше естествено продължение. Възприемам го като дело на живота си да преподавам и да мотивирам хората да учат. Вече от 3 години съм в ТУ София и се надявам да виждам повече жени да избират технологични специалности.”

Надежда Дерменджиева, мениджър “Програми” в Българския център на жените в технологиите: „Целта на нашата организация е да срещаме на едно място младите момичета, които са в етапа на своето образование и професионална ориентация, с успелите жени в сферата на технологиите. Не мисля, че възрастта е пречка и дамите винаги могат да се насочат към кариера в технологиите. Търсете ментори и бъдете лидери, включете се в общността и организацията.”

Ивелина Атанасова, предприемач, консултант и основател на Newtrend.bg: „Започнах да работя на 15 години. Това ми позволи да експериментирам в професията и да открия себе си. С времето разбрах, че съм добра в продажбите и комуникацията с клиенти. Толкова добра, че ми беше скучно, защото лесно постигах поставените ми бизнес цели. Любовта към технологиите и умението да продавам ме насочи естествено към дигиталния маркетинг и бизнес стратегии в професионален план. Предизвикателството да си на върха на вълната и новите тенденции, да моделираш бизнеса, да развиеш продукт, компания или проект (от нулата), който да наложиш на пазара и да продаваш е несравнимо. Първата стъпка е да познаваш себе си. Втората е да си позволиш да експериментираш и да не те е страх. Третото нещо е да не ти пука за стереотипите, да правиш нещата, които обичаш и да вярваш в успеха им. Изключително важно е да можеш да намериш своето място, да работиш за това, което вярваш и то да ти доставя ежедневно удоволствие.”

Божана Иванова, Network & Marketing Manager в LAUNCHub: “Не мога да програмирам, но съм израснала в мъжка компания и това ми помогна по-лесно да навляза в един чисто мъжки свят. Другото важно нещо, което дава смелост е спортът, защото той мотивира и от друга страна помага да вярваш в себе си, че можеш да успееш в един не само мъжки, а по-скоро непрестанно съревноваващ се свят. Не на последно място е важно да намериш своя ментор, който да е технологичен човек, и да ти покаже от къде и как да започнеш, да те коригира и насочва според неговия опит и експертиза.”

Йоанна Стоянова, мениджър “Корпоративни клиенти” в Майкрософт България: “Работя в сферата на ИТ от 15 години и съм работила на много различни позиции и придобих доста умения през годините. В Майкрософт съм вече 6 години и отговарям за финансовия сектор. Изключително интересно е, защото мога да се срещам не само с ИТ хора, но и с бизнес средите, на които мога да помогна да постигнат по-добри резултати с Майкрософт решения и с които да споделя световния опит на компанията в сферата.”

Рая Юнакова, Audience marketing manager в Майкрософт България: “Kато студентка в ТУ-София участвах в състезанието Imagine Cup, организирано от Майкрософт и се вдъхнових от различните възможности, които предлага технологичният свят. В последствие разбрах, че в компанията търсят нов човек, който да организира академичните им инициативи в България и реших да кандидатствам. Сега работя в Майкрософт България вече 3 години и на свой ред помагам на технологичните специалисти да реализират идеите си чрез програми като YouthSpark. Опитът ми до момента ме научи, че сферата на технологиите е изключително интересна и разнообразна и е страхотно място за изграждане на кариера без значение дали си мъж или жена. Бих окуражила момичетата, които имат интерес към ИТ, да не се колебаят да се развиват в тази посока. Възприемането, че това е чисто мъжка сфера, е само предразсъдък и няма пречка за младите момичета да постигнат успешна кариера.”

DigiGirlz се стреми да разчупи стереотипа за хай-тех професиите и хората, които ги работят. Инициативата е ключова в световната програма за насърчаване на младежката заетост и предприемачество Microsoft YouthSpark, която бе представена в България през февруари т.г.

С нарастването на безработицата и продължаващата икономическа криза, все повече младежи търсят нови възможности за развиване на практическите си умения и стартиране на кариера. За да им помогне да се реализират, Майкрософт представи програмата YouthSpark, включваща редица инициативи и събития за образование и предприемачество. Сред тях са ImagineCup, InnovateforGood, Skypeв класната стая, Bizspark, Office365 forEDU, Dreamspark и Партньори в познанието. По този начин компанията се надява, че младите хора ще съумеят да развият свое конкурентно предимство на пазара на труда. В началото на февруари т.г. Майкрософт предостави грант от 49 200 щатски долара за проекта „Кариера в ИТ“ на Сдружението на възпитаниците на завършилите Стопанския факултет на СУ „Климент Охридски“. Това е един от 27 гранта на Microsoft YouthSpark за младежки неправителствени организации в 25 страни в Европа през 2013 г. и част от световния ангажимент на компанията да се създадат възможности за 300 милиона младежи в 100 страни през следващите три години.

Медийни партньори на Microsoft YouthSpark в България са Капитал Кариери, Investor.bg, Teenproblem.net, Vesti.bg и Jobs.bg.

За Български център на жените в технологиите – Българският център обединява заинтересованите страни от бизнеса, правителството, академичните среди и неправителствените организации, работещи за увеличаване на професионалното участие на жените в сектора на ИКТ и в разработването на технологични и инженерингови продукти. Центърът партнира при реализацията на регионални иновационни проекти и стимулира сътрудничество при научни изследвания, обмен на добри практики и създаване на нови ресурси в ИКТ.

Коментари във Facebook