Лятно училище за необхванатите от онлайн обучението ученици

Лятно училище за необхванатите от онлайн обучението ученици Снимка: blog.wiziq.com

Допълнителните часове ще се взимат присъствено, където е възможно

Учениците, които не са били обхванати ефективно от дистанционното обучение по време на кризата с коронавируса, ще бъдат включени в допълнителни часове обучение и през лятната ваканция. Това реши правителството днес, като прие промени в Наредбата за приобщаващото образование.

Причината е, че някои ученици и до момента нямат необходимите електронни устройства, връзка с интернет или необходима родителска подкрепа, чрез които ефективно да се възползват от извънредната форма на обучение. По данни на МОН става дума за 10 или 11% от учениците в системата, или между 7000 и 8000 ученици.
Така дистанционното обучение всъщност увеличава разликите в образователните резултати между ученици от по-привилегировани социоикономически групи и ученици, идващи от социално слаби семейства. Целта на промените в наредбата е да се навакса материал, за да не са прекалено големи пропастите между учениците през септември.

Мерките

Летните групи, обявени днес с промените в Наредбата за приобщаващо образование, ще включват до 10 деца, като уроците ще бъдат с обща продължителност до 120 учебни часа. Ще продължи да има вариант и за индивидуално обучение.
Според учители, които коментираха за “Капитал”, 120 учебни часа се равняват на около четири седмици учене на пълен учебен ден и това никак не е малко.

Присъствената организация на летните уроци трябва да се организира от училищата. Те ще трябва да създадат условия за спазване на строги противоепидемични мерки, за да няма и смесвания между групите и учителите им.

Приетите от правителството днес промени предвиждат и възможност за деца от детските градини без добро владеене на български език да се включат в допълнителни форми на обучение за до 40 астрономически часа повече, съобщава “Дневник”.

Германският опит

Промените в приобщаващото образование за наваксване на образователните разлики не са уникални за България. Берлинският сенат например в момента предлага серия от мерки, които ще създадат летни групи за деца в неравностойно положение в Берлин, разказва германското издание Spiegel.

Германските мерки, които са все още на проектно ниво, са предназначени специално за “ученици, които растат в бедност или имат намалена възможност да учат вкъщи в сравнение с другите ученици по време на затварянето на училищата заради корона пандемията”. Мярката също е насочена и към деца от имигрантски произход и особено тези деца с проблеми с усвояването на немския език, което би затруднило по-нататъшната им интеграция в германското общество.

Берлинските групи ще включват до 8 ученици, които ще вземат максимум 15 учебни часа на седмица. Мярката е отворена за ученици от 1, 2, 7, 8, и 9 клас, като часовете ще се фокусират върху най-важните предмети – немски, английски и математика. Германски образователни експерти предупреждават, че мярката би трябвало да е отворена към всички, за да не се стигне до стигматизация, ако всички ученици в летните групи са от социално слаби семейства. Поне засега включването в летните групи остава изцяло доброволно.

Берлинските мерки предполагат, че летните учебни часове не трябва да бъдат водени от редовите учители, а от преподаватели на свободна практика и по възможност от пенсионирани учители или дори ученици от по-горни класове. По този начин в Берлин се стараят да заобиколят влиятелните учителски синдикати в страната, които много силно се противопоставят на друга предложена мярка в много градове в страната – скъсяване на лятната ваканция.
В българския вариант на мерките ще преподават учители от училищата, от които ще се очаква да сформират организацията.

Източник: Capital.bg

Коментари във Facebook