Кой и защо се обиди заради „бръмбарите“ в училище…!?

Кой и защо се обиди заради „бръмбарите“ в училище…!?

„Днес никой не може да си позволи да слага каквито и да е “бръмбарчета”…върху дрешките на децата, за да се подслушва българският персонал в образователните институции…“. Това каза председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ,Янка Такева.

И защо…, защо да не може да се слагат такива устройства…!? Какво пък толкова пречи и какво нарушава това действие? Ако е незаконно, тогава защо само за няколко десетки лева човек може съвършено свободно и законно да се сдобие с такива машинки, при това доста качествени /!!!/, от стотиците техно-маркети..!?

Кой, от какво и защо се страхува от това в някое дете да има подслушвателно записващо устройство!? Ако всичко в българското училище и в детските градини е ок и няма никакви проблеми, тогава, какъв е проблемът, че в някое дете може да има такова устройство, какво толкова ще научат родителите, а и обществеността, от тези технически джаджи, ако всичко е на ред в образователните ни институции…!?

Защо г-жа Такева изразява опасение и от какво е породено то, че чак да се плаши с учителска стачка…!? Всеки учител има подход към работата си, към децата, към преподавания материал. Ако всеки учител си върши съвестно работата, а в това никой не бива да се съмнява, тогава, защо г-жа Такева има съмнения и от какво са тези съмнения…!?

Още повече, особено в някои детски градини и ясли /наистина изключения…!!!/, именно такива „бръмбарчета“ – записващи устройства,  недвусмислено удостовериха фрапиращи нарушения от страна на същия този „персонал“ – грубо,  а понякога дори и направо просташко отношение към децата…!

Ако в обществото се появи запис – аудио или видео, то тогава всеки, който е съвестен и прецизен в работата си, няма от какво да се притеснява, какво като се чуе гласът му в ефира, или се види образът му…!? Повечето държавни служители, каквито, макар и с по-особен статут, са и учителите, биват записвани по един или друг начин и на едно или друго място в своите служебни „обязаности“…! Е, защо пък учителите да правят изключение…!? Ако един експерт в министерство е следен по време на целия си работен ден от камери, или пък фронт-офис мениджър в банка е заснеман, докато работи с клиенти, защо учителят да не може, с какво той е по-специален от експерта или от мениджъра…!?

Едното заснемане е явно, другото е тайно, но ако учителят е професионалист, от какво има да се притеснява, независимо от това, дали е записван явно, или тайно, ако си ок в работата си, тогава и CNNда те снима, не би трябвало това да е някакъв, какъвто и да е проблем, нали така…!? В противен случай обществеността остава с горчивия вкус в устата, че сякаш някой се опитва нещо да прикрива, да си прави своеволия и да не се съобразява с обществените норми на право на труд в определени рамки и право на свобода в личния си живот.

Когато си на работа няма личен живот, когато човек работи като наемник, той е с ограничен личен суверенитет, защото е нает. Когато отдаваме жилище или помещение под наем, то те са наши по документи, но друг ги владее и нашите права върху тях са ограничени де факто, за срока на договора по арендата. Същото е и с работата, когато ни наемат на работа, ние подписваме договор, че ставаме наемници на някого, освен ако сами не се наемаме. Тогава правата ни се запазват, но сме ограничени в свободата си, докато сме на работа…! Служителите в службите за сигурност са свободни, но не могат да обсъждат свободно някои теми…! За това става дума, всеки по един или друг начин поема отговорност за това, което изпълнява като служебни задължения, чрез определени рестрикции, които ограничават личните му свободи.

Колкото до твърденията, че видите ли: „…имаме изключително добро средно образование…“, то заради това ли децата ни са функционално неграмотни, както беше обявено неотдавна…?!? За това наистина не е виновен българският учител, или поне не е само той, но и не е нормално, ако един ученик бъде хванат два пъти да преписва, да няма право да се яви на матура, а да търси друго училище…! И какво се променя с това…, този въпросен ученик ще отиде в другото училище и там, ако не го хванат, пак ще препише и …ще изкара матурата, но какъв е методическият извод от това и какво полезно има за образованието и възпитанието на въпросния младеж, в подобна „образователна“ мярка…!? Това е работа на парче и представлява механично прехвърляне на проблем до степен на безсмислено дриблиране с него!

Идеята е не да стресираме учителите  с камери и микрофони /https://www.teacher.bg/Article/Details/78123/, но определено не е и не бива да е цел да „охраняваме“ някакво мнимо спокойствие на учителите, докато ги неглижираме като ги изолираме изкуствено от средата им на професионална изява.

Никой няма полза от „тайни и загадки“ в образованието, тайните винаги пораждат съмнения, а съмненията водят до хронично недоверие, което  пък сваля обществения рейтинг на цялата система и води на свой ред до социологически хаос и в крайна сметка – до продуцирането на нови проблеми…! Колкото е по-открито българското училище и образователните институции въобще, толкова е по-добре за тях самите.

Записващите „бръмбари“ не са заплаха, НО не бива и да са самоцел, проблемите не са в записите на звук и/или картина от класната стая, проблемите са в документите, в законите и в подзаконовите нормативи, там е „заровено кучето“…, а камерата, или „бръмбарчето“, е…, те просто си записват, нищо повече…!!!

ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ

Източник: teacher.bg

Коментари във Facebook