Изграждането на общност да е в основата на образованието ни, предлага експерт

През тази година във Варна ще стартира учебно заведение, част от екосистемата от български прогресивни училища. След София крайморският град се присъединява към обществения модел за изграждане на нов тип образователен модел, който да съчетае най-модерните тенденции в света, пречупени през българските традиции. За бъдещето на образованието, реформата в системата и новите изисквания БТА разговаря с Явор Джонев, съосновател и председател на Института за прогресивно образование и основател на Фондацията за образователна трансформация, която изгражда екосистема от български прогресивни училища.

Явор Джонев изрази мнение, че преди да се прави реформа, трябва да се помисли какви са новите изисквания към образованието. Според него изграждане на общност – учители, родители, деца, трябва да е основата на българското образование. Да не забравяме, че нашите училища през Възраждането са започнали точно като общности – създавани са чрез самоорганизация и самооблагане, посочи експертът. Учителите трябва да са творци, а не изпълнители, смята Джонев. Той отбеляза, че българските учители са добри в своята област. Проблемът е, че знаейки материала, не значи, че могат да вдъхновят децата и да им създадат развиваща среда, така че те сами да поискат да учат съответния предмет, коментира експертът.

“Трябва да учим децата на инструменти, на нагласи, на умения да се справят в и с непозната обстановка. И ако така формулираме целта на образованието, то се променя всичко”, каза експертът. По думите му образованието трябва да учи децата да развиват способностите си да планират, да се организират, да имат широк културен и информационен поглед върху света, върху неговото разнообразие. Те трябва да са наясно, че точно способността да приемеш другия, да извлечеш ползата от неговата гледна точка, те прави креативен. Конкурентността изисква създаване на нови знания, идеи, да се адаптираш към промените и да работиш заедно с други хора. Само че в традиционното училище у нас конкуренцията е между децата, вместо да се развиват техните способности да работят заедно, коментира Джонев.

Експертът отбеляза, че най-важното е да научим децата да са добри хора, да общуват стойностно помежду си, да знаят какво е приятелство, да работят в екип и да са добри партньори и родители. Според него трябва да се развива способността на децата да мислят. При това да учат различен тип мисления – логическо, творческо, философско, съзидателно и т.н. И не просто да мислят, а да имат изградени навици и способности, които да им осигуряват начин да се справят със ситуации, които не са им познати. Тази способност е критично важна за бъдещето, допълни експертът. Защото е важно да представяш своето мнение ясно, аргументирано и емоционално, но не по-малко важно е и да чуваш отсрещния, да видиш неговата гледна точка и да знаеш как да търсиш решения, които сближават позициите, а не правят разликите непреодолими, каза Джонев.

Източник: novini.bg

Коментари във Facebook