Защо работещите младежи и ученици искат високи заплати…?!

Защо работещите младежи и ученици искат високи заплати…?!

Много ученици работят и това не е нито новина, нито изненада за някой! Все повече семейства наистина се нуждаят от това техните деца – ученици да работят, за да се издържа цялото семейство…! В същото време буквално тези дни  излезе „стряскаща“ статистика, как видите ли, младите хора имали прекалени претенции за заплати, без покритие и заради това безработицата сред тях била висока, защото не искали да работят за малко пари, под 1000 лв…!

Всъщност претенциите са нещо много полезно, защото „обучават“ работодателите, как да не изпълняват само своите собствени прищевки, а да се съобразяват, поне малко, и с „прищевките“, които в повечето случаи са си съвсем нормални изисквания на работниците!

Има и още нещо. 60% от фирмите имат намерение да увеличат заплатите през тази година, показва анкетно проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). Това е сериозно увеличение спрямо 2015 г., когато само 34% от компаниите са планирали повишаване на възнагражденията. Явно все повече работодатели обмислят да вдигнат заплатите,за да задържат кадрите си и да намерят необходимия персонал.

Именно недостигът на квалифицирана работна ръка е един от най-големите проблеми на бизнеса. Над 90% от фирмите имат затруднения при намирането на кадри. Затова 23 от анкетираните фирми имат намерение да инвестират в обучение на служителите.

Значи от едната страна са младите хора, обучени и възпитани да ценят труда си, а от другата страна са работодателите, които изпитват „недостиг на квалифицирана работна ръка“ и поради това „фирмите имат затруднения при намирането на кадри“…! Добре де, когато имаш подобни затруднения, или намаляваш изискванията си, или увеличаваш заплатата, това са двата начина, посредством които най-общо да се разшири обхватът на търсене и възможностите за наемане на работа.

Бизнесът иска, той изисква, в което няма нищо лошо, защото в изискването се съдържа подобряване на качеството, поне е заложено така. Само че когато изискваш, трябва да си готов и да даваш! Не може само да се иска, трябва и да се дава, за да има реципрочност!

Така младите хора и работещите ученици наистина имат изисквания от своята си страна, но те предлагат, поне повечето, добро образование, не рядко извън България, добри комуникационни умения и един, а не рядко и два западни езика! И когато срещу това получат подигравателен размер на заплата, естествено е да имат претенции, защото в тези случаи претенциите им имат пълно покритие…!

Така стигаме до извода, че младите хора и работещите ученици, които също са млади хора, работещи по принуда, за да се издържат и да издържат и семействата си, имат право на изисквания, така, както имат право на такива и работодателите…! И ако разглеждаме „проблема“ с прекалените изисквания на младежите, които стояли без работа и не искали да работят за малко пари, то трябва да отбележим, че те са прави, защото така работодателите се разглезват…!

Да, когато младият специалист, в каквато и сфера да е, знае и може, защо пък да не иска да получава едно добро възнаграждение за същите тези знания и умения, които предлага на пазара на труда, какво лошо има в това и не е ли и това елемент на прословутата пазарна икономика…!

В крайна сметка тези млади хора са инвестирали в своето образование, родителите им, а и те самите, са вложили не само усилия, но и много средства, особено за обучение в чужбина и е напълно нормално те да искат по някакъв начин да си възвърнат тези инвестиции, като изискват реципрочно на усилията и квалификацията си заплащане!

И нека да не се правим на по-католици от папата, особено когато става дума за пазар на труда – има търсене, има и предлагане на труд. Когато търсенето на труд е по-високо от предлагането, предлагащите са в позиция на силния и налагат своята воля, когато предлагането на труда е по-високо от търсенето, тогава очевидно говорим за условия на труд, а те се подобряват, поне в общия случай е така, както вече и отбелязахме – чрез по-добро заплащане и чрез по-занижени изисквания.

Отделно са подобряването на инфраструктурната среда на труд, бонус-системите и вътрешно-институционалните взаимоотношения! Тогава и хората ще имат повече заетост, и на учениците ще им се налага в по-редки случаи да работят, докато още учат, а и цялостната среда, описана в диапазона „работник-работодател“ ще се подобри! С една дума учениците ще си учат, а работниците ще си работят…, както и си му е редът…!

ВЕНЦИСЛАВ ЖЕКОВ

Източник: teacher.bg

Коментари във Facebook