Експерт от МОН: Проблемът на София – много ново строителство, малко училища

Експерт от МОН: Проблемът на София – много ново строителство, малко училища

Един от основните проблеми в София е, че в някои райони има много ново строителство, но недостатъчно училища в тях. Така отговори пред Bulgaria ON AIR старши експертът по обучението в начален етап от Регионалното управление на образованието в София Цветелина Вълчева на въпроса има ли дискриминация в приема на децата в първи клас.

След подаден сигнал Върховната административна прокуратура направи проверка и установи, че най-малко 143 училища в страната работят с дискриминационни критерии за прием на първокласници. Гостът заяви, че не може да се произнася дали дадени критерии са дискриминационни или не, защото органът, който тя представлява има тези правомощия.

Но Вълчева даде пример с район “Триадица” в столицата, в който училищата са в близост едно до друго,  а самият регион е огромен. “Преди години там, където е имало поляни, сега е населено с жилищни кооперации. Което и училище да е най-близо до дома на родителите, това учебно заведение първо, няма да има достатъчен брой места и, второ, пак няма да бъде достатъчно близо”, обясни експертът.

Пред Bulgaria ON AIR застана и един от членовете на Комисията за защита от дискриминация Златина Дукова, която заяви, че подадените сигнали към КЗД са два. “Събрали сме информация от учебните заведения и педагогически съвети, които се опитват да въведат допълнителни критерии в цялата страна. Прецизно и внимателно ще притеглим всеки един от тях”, категорична бе Дукова.

Пред репортер на телевизията застана и адвокат Петя Люнчева, която представлява родителите, осъдили Столичната община за нововъведените критерии за прием в първи клас.

Делото стартира през април тази година и на първа инстанция съдът отмени възможността за 3 допълнителни критерия в учебните заведения.

“Надявам се, че ще постигнем успех и на втора инстанция. Децата, които вече са приети по тази система, вероятно ще останат в училищата, в които учат към този момент. Родителите, които откриват дискриминация в отказа детето им да учи в желаното училище, могат да потърсят финансово обезпечаване, като покажат претърпените от тях вреди”, съобщи адвокат Люнчева.

Училищата не стигат, съгласен е и Юлиян Петров от синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа”. Дискриминация има. До голяма степен тя е заложена и в новия училищен закон, защото там се казва, че родителят има право на избор, допълни той пред бТВ.

Източник: bgonair.bg

Коментари във Facebook