Еволюцията в образованието е по-надеждна от революцията

Руският „Независимая газета“ публикува текст, посветен на карантината, онлайн обучението и стоенето вкъщи. Ето какви гласи той, в превод на “Фокус”.

“Споровете между привържениците на традиционното образование за целодневно обучение и почитателите на онлайн технологиите продължават от много години. Всяка страна има своите убедителни аргументи. Но училището е доста консервативна структура. Следователно тези спорове биха продължили много дълго време на теоретично ниво, ако не беше коронавируса. Инфекцията просто наложи сложен и мащабен експеримент в училищата. Поне в Москва и Московската област. А също и в някои други големи градове.

Какво стана? Училищата са под карантина. Децата си седят вкъщи. И учителите трескаво се подготвят за часовете през последния срок на учебната година онлайн. Това обучение се провежда в контекста на непреодолима сила, тъй като повечето учители не са използвали онлайн технологии или са използвали ограничено. А децата не са свикнали на виртуални уроци. Докато дистанционното обучение отдавна е овладяно във висшето образование, училищата все още не практикуват. И не само по отношение на обучението на самите участници в процеса. На първо място е необходимо качествено съдържание, което имат някои онлайн училища, но не и обикновените училища.

Средностатистическият учител трудно може да създаде висококачествено онлайн съдържание. Дори на човек със солиден онлайн опит и умения за програмиране, ще отнеме цял работен ден, за да създаде един висококачествен видео урок. За да създадете курс, който включва уроци, тестове, самостоятелна работа и домашни работи, ще ви трябва поне една година. И това е по математиката. А какво да правят учителите, които преподават хуманитарни науки. И е напълно неразбираемо как да се провежда физическото възпитание онлайн, или рисуване и пеене.

Следователно има само един бърз начин за преминаване към онлайн обучение – използване на готово онлайн съдържание по учебните предмети. Много онлайн училища и образователни портали предлагат своето съдържание за обучение на ученици. Но безплатно ли е всичко това? Колко е качествено? Необходимо е да се провери, анализира, сравни, а няма време. В същото време станаха ясни социалните проблеми на домашното образование. Един от най-сложните е грижата за децата. В семейства без баби и дядовци ролята на бавачка традиционно се изпълняваше от училището. За периода на карантината в района на Москва се организират специални групи деца в училища, за които ще се полагат грижи. Но това е само за учениците в началните класове. За учениците от средните и средните училища няма такава услуга. Преди това децата бяха свободни само през ваканцията, които бяха планирани предварително в семействата. И сега, когато децата, които не са контролирани от никого, започнат да правят нещо лошо, вместо да учат, няма да има кой да бъде обвинен … Освен коронавируса.

Друг неочакван проблем е, че семействата може просто да нямат компютър или интернет. Парадоксално е, че проблемът е компютъра. Децата са свикнали да „висят“ на телефони, малко по-рядко на таблети. Следователно те не са свикнали с лаптоп или компютър и е доста трудно да се провежда онлайн обучение по телефона. Що се отнася до интернет, знам случаи, когато достъпът до Интернет се разпространява от телефона на мама или татко. И ако родителят е на работа, тогава Интернет у дома няма. Лаптопът в средно семейство обикновено е един. И се използва по-често от възрастните. В новата среда възниква конфликт на интереси по отношение на информационния ресурс. И сега не всеки може да си позволи да си купи нов компютър за всяко дете. И то за две седмици? Ако не са две седмици …

За да обобщим. Дистанционното образование е модерна технология, важна и необходима, но не да се прилага в произволно училище за три дни. Форсмажорните обстоятелства вече показаха, че това е сложен процес. Да се надяваме, че онлайн образованието в училищата няма да трае до лятото. Тогава ще има време да се анализират плюсовете и минусите, да се идентифицират проблемните места и може би вече съзнателно да въведем онлайн технологии в училищата през новата учебна година. Отчасти вероятно. Защото еволюцията в образованието е по-надеждна от революцията.”

Източник: actualno.com

Коментари във Facebook