„Освен заплащане за работата си чрез дуалното обучение учениците получават среда и социален опит. Те се учат на дисциплина, на отговорност, което намалява и агресията в училище“, казва директорът на Професионална гимназия по транспорт и електротехника „Хенри Форд“ в София инж. Таньо Стойчев. В гимназията чрез работа се обучават 34 ученици.
„Дуалното обучение направи професионалното образование привлекателно. Интересът към училището се засили, а 224 от учениците вече се обучават по този модел. За мен това е начинът да върнем децата по родните им места и да развием икономиката. Другото е „Терминал“ 2″, смята директорът на професионалната гимназия „Иван Хаджиенов“ в Казанлък Мариана Демирева. Като полза от дуалното обучение тя отчита и възможността за актуализация и осъвременяване на учебните програми, в писането на които участва и бизнесът.
В редица гимназии смятат, че дуалното обучение спира отпадането на деца от ромски произход от образователната система. Според инж. Стоян Колев – директор на Професионалната гимназия по механотехника и транспорт „Никола Вапцаров“ в Стара Загора, е нужна национална стратегия цялото професионално образование да е в дуална форма, т.е. всички професии да се учат чрез работа.
„Докато в Швейцария повечето хора завършват професионално образование, в България 75% от учениците отиват да учат висше образование и то – „някакво висше“. След 5 години се налага да обучаваме за работа с машини висшисти като малки деца“, казва Владимир Спасов, пропурист на „М+С Хидравлик“ АД в Казанлък. Макар и някои представители на бизнеса да искат държавата да регулира по-строго приема във висшите учебни заведения като при социализма, в просветното министерство смятат, че в следващите години приемът в професионалното и висшето образование ще се саморегулира спрямо търсенето на пазара на труда.
Основният проблем пред професионалното образование не е висшето – в казанлъшките заводи в „Арсенал“ АД и „М+С Хидравлик“ АД има примери как завършили ученици са избрали висше образование в задочна форма на обучение, за да останат да работят на пълен договор след „ученето чрез работа“. Проблем се оказват родителите – според директори и бизнеса те имат притеснения как децата им ще работят в учебно време и как няма да завършват висше образование.
„То е като агитация на избори – ходим на родителски срещи по малките училища, за да убедим родители, че в професионалното образование и в дуалното обучение има бъдеще. После убеждаваме и децата“, признава директорът на Професионалната гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване „Христо Ботев“ в Пловдив инж. Константин Костадинов. В Стара Загора пък правят различни акции като изложения, дни на отворените врати и т.н.
Повечето бизнес партньори на Българо-швейцарския проект „Домино“ са готови сами да плащат стипендии на учениците в 9 и 10 клас, които ще учат чрез работа в 11 и 12 клас. В замяна на това искат законови промени за въвеждане на тристранен договор – още в 9 клас ученици и родители да се договарят с бизнеса, че след завършване на дуалното обучение, абитуриентите ще остават на работа в конкретните фирми поне 2-3 години. Има и фирми, които казват, че не искат такива договорки, тъй като са малки и не могат постоянно да наемат нови служители,
Освен дуално обучение директори и работодатели предлагат редица мерки за подобряване на професионалното образование и неговия имидж. „Демографската криза не се отразява на езиковите гимназии, а – на професионалните. Жизнено важно е да направим професионалното образование привлекателно, за да го запазим“, казва Вени Петрова, зам.-председател на Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите в Стара Загора. Според областния управител Гергана Микова без добро обучение на достатъчно ученици по професии липсата на кадри рано или късно ще застигне региона.
Източник: dnevnik.bg