Днес учителят е много повече от обикновен източник на знания (видео)

Днес учителят е много повече от обикновен източник на знания (видео)

В днешно време учителят не трябва единствено да предава информация и знания на учениците, а е необходимо да организира, да планира и координира учебния процес. Той трябва да разбере, че в центъра на всичко е ученика.

Това споделя пред блога dailyedventures.com Славица Гомиланович, начален учител от Сърбия. Тя е поредният гост в сайта, списван от вицепрезидента образование на Майкрософт Антъни Салсито.

Добрите преподаватели полагат сериозни усилия, за да дадат най-доброто на учениците си. По-добрите обаче постоянно търсят нови възможности за това. Често жертват малкото си свободно време, за да черпят от опита на колегите си, а също и да споделят собствените си идеи с тях.

Славица не се притеснява да споделя идеите и опита си, натрупан от вече десетгодишно преподаване на най-малките ученици. Тя беше един от финалистите на тазгодишния Глобален Форум на Майкрософт Партньори в познанието с проект, който помага на нейните възпитаници да се се почувстват граждани на света. (виж повече за проекта)

“Учителите трябва да се бъдат въведени в теорията и практиката на електронното обучение. Да се научат да боравят с различни уеб инструменти, да са наясно със силата на социалните връзки. Това ще им помогне много в преподаването. За мен е важно, че мога да споделям професионалните си постижения и умения с колеги, защото това е добър начин всички заедно да помогнем за създаването на образа на учителя на 21 век”, казва още тя.

“Аз се опитвам се да изнеса на преден план професионалния си опит и постижения по два начина. Чрез всекидневната си работа с учениците и с участието си в различни семинари по темата за електронното обучение, на които съм автор или съавтор. Иска ми се да вярвам, че с работата си поне малко допринасям за промяна на образователната парадигма, за която говори Сър Кен Робинсън. Обучението е насочено към ученика, но преподаването трябва да се адаптира към индивидуалните потребности на всяко дете. Чрез преподаването си се стремя да мотивирам учениците си и да направя пребиваването им в училище по-интересно и по-качествено за тях. Аз съм щастлива, че не съм единственият учител в нашето училище, който използва ICT в работата си. Това е една добра първа стъпка към по-добро електронно обучение”, допълва Славица Гомиланович.

Дигиталното ежедневие е от особена важност за нея, разкрива самата тя. Знанията си споделя в социалните мрежи, пише и в няколко блога (виж някои от материалите тук и тук).

“Електронното обучение дава големи възможности. Преподавам в малко училище, далеч от голям град и в друг случай учениците ми нямаше да имат това, което получават връстниците им на други места. Технологиите, които използвам обаче, както и проекта, с който взех награда от Европейския форум на Партньори в познанието, ги правят глобални граждани на света. Това постижение е от особена важност за мен, тъй като чувството да си част от една глобална общност на учителите новатори е страхотно”.

“Началото обаче винаги е трудно и то е еднакво навсякъде. На първо място са техническите възможности на училището. След това, особено в малки населени места, е липсата на преподаватели, с които може да се споделя опит и на трето място навика на учениците да използват технологиите като част от учебния процес”, споделя Славица.

От нея разбираме, че реформата в образованието в Сърбия тече и в момента, а Майкрософт и възможностите, които световният софтуерен лидер предоставя, го правят неразделна част от нея. Сътрудничеството между компанията и министерството на образованието осигуряват на педагозите в страната обучения по ICT, както и възможности за създаване на много сътрудничества и споделяне на опит. Въпреки това обаче предизвикателствата пред системата все още са много.

“Ученикът трябва да е активен участник в процеса на преподаване, а не пасивна страна, която да приема потока от информация, идващ от учителя. Това обаче е нещо, инициативата за което трябва да идва от педагога. Днес той е освен всичко друго, планира, организира и стратегически координира учебния процес. Той трябва да знае как да направи всичко това, за да постигне необходимите резултати и в същото време да се ръководи от конкретната ситуация”, категорична е тя.

“Smart Art и картите на Bing са двата универсални образователни инструмента, които смятам, че се харесват на всички ученици. Първият е прост за употребя и позволява на децата да визуализират връзките между информацията и понятията. Вторият пък изтрива всички пространствени и времеви бариери и е най-добрият начин да ги превърне в граждани на света”.

“Бих посъветвала учителите, които тепърва тръгват по този път да бъдат постоянни в усилията си. Началото винаги е много трудно. Реалната оценка за положения труд обаче си остават усмивките на учениците и тяхното променено отношение към образователния процес”, завършва Славица.

Прочети оригиналната статия

Коментари във Facebook