Мнения Ученици Училища

Диян Стаматов: Реформата в образованието закъсня с десетина години

Децата ни не са подготвени да прилагат на практика натрупаните в училище знания.

Това показват резултатите но Българските ученици, които се оказаха на последно място в ЕС по общи резултати от международното оценяване PISA и в трите изследвани области – четене, математика и природни науки.
В изследването са участвали деца от всички 79 европейски страни и ние сме след страни като Сингапур, Китай, Русия и Щатите и последни в страните от ЕС.

„В сравнение с предишното изследване, учениците са показали същите резултати. Т.е. говорим за стабилно ниски резултати. Две са причините – българската реформа в образованието закъсня с десетина години; не се променят с подходяща сила методите, с които се преподава на учениците. Това изследване показва не какво знаят децата, а какво могат. Нашата образователна система предлага знания, а не умения. Много по-лесно може да променим средата в едно училище, но изключително бавно се променят начините, по които се преподава“, обясни директорът на 119 СУ „Aкад. Михаил Арнаудов“ Диян Стаматов пред Bulgaria ON AIR.

По думите му, трябва да се намалят енциклопедичното съдържание на учебниците поне с 50-60%.

„Академичните среди много държат в учебниците да има безкрайно непотребно съдържание. Учениците трябва да правят връзка между отделните предмети“, заяви Стаматов в студиото на „България сутрин“.

Комбинирането на изпитите по отделните предмети води след себе си разрешаването на проблема, убеден е бившият зам.-министър на образованието. Според него не е необходимо да се вторачваме толкова в резултатите от PISA, а трябва със смела крачка да направим гъвкава промяна на учебните програми, на начина на провеждане на изпитите и на начина на преподаване.

Това изследване е на икономическата общност, казва какви специалисти са необходими на Европа и света, уточни Диян Стаматов. Според него бедността на страните няма голяма връзка с показаните резултати.

Директорът на столичното 119 СУ подчерта, че в предложението му не става дума за опростяване на учебната програма, а за нейното олекотяване. На мнение е, че трябва да има обединяване на всички участници в образователната система, за да можем да дръпнем напред.

„За пореден път ни се показва, че учителите не се справят по правилния начин. Изисква се отново физическо време да се изправят. Полагат се много големи усилия. Не трябва да забравяме, че изпитът след 4, 7 и 12 клас показва друго – очаква подготовка за знания“, каза още Стаматов.