Категорично не приемам критиките спрямо децата и учителите в България. Децата намаляват, но не стават по-глупави, не са и по-агресивни. Те са такива, каквито са родителите им и обществото в което живеят. Това заяви в предаването „Междуредие“ в Дарик радио бившият образователен министър Даниел Вълчев.
„Не смятам, че ще има проблем с недостиг на учители, дори напротив. Мисля, че има доста желаещи при обявяване на свободни места, поне в големите градове. Проблемът е друг и той е, че трябва да се работи по престижа на учителската професия. Това трябва да са хора с добри доходи, с добри бонуси за добре свършена работа, с възможности да пътуват, да посещават културни мероприятия и т.н. – да живеят един нормален живот. Имах идеи как да се случат подобни неща, но срещнах трудности със синдикатите“, коментира още Вълчев.
„Как обаче ще стане това? Като отворим тази затворена система, в която се намират те. Така тя ще стане привлекателна за младите хора. Аз например съм дългогодишен преподавател в университет, но нямам право да преподавам в училище. Това трябва да се промени със съответните законови изменения“.
Вълчев говори и по проблема с учебниците.
„В България имаме една от най-демократичните системи за издаване на нови учебници. Решава се например за нов учебник по музика. Министърът обявява конкурс, на която се явяват десетина кандидати. След това проектите отиват при учителите по музика в страната, които пък гласуват за някой от тях. Не виждам по-демократичен начин. Ако някой си мисли, че някой всесилен човек стои зад този, който пише учебниците и му диктува – лъже се. Затова не мога да приема, когато съм чувал оплаквания от учебниците от страна на учители“.
„Мисля, че направихме добри неща във ведомството. Преди мен нямаше такова нещо като външно оценяване. Чакайте… външно оценяване имаме още в „Под игото“, Радини вълнения. Не са ли по един или друг начин външно оценени например лекарите? Същото е. Затова смятам, че въвеждането на матурите е ключов момент“.
„Делегираните бюджети също са нещо изключително важно. Отивам един месец май в училище и виждам как бумти парното. Кой плаща сметката? Общината…“ Тези бюджети бяха приети трудно, но нито едно училище не знам да е фалирало по тази причина“, добави още ексминистърът.
„У нас на практика има две образователни системи. Едната е на добрите, елитни гимназии, които излъчват отличниците, печелещи медали от олимпиади и състезания. На 200 м от тяхното училище има друго, в което 12-токласници сричат. Това също е един голям проблем. Но той не е запазен за образованието. Няма ли две Българии? Подобен е случаят и със здравеопазването“.
„Сергей Игнатов е един отличен специалист, когото аз много уважавам. Той е напълно наясно как и какво трябва да се направи в системата. Притеснява ме обаче, че се бави Новият закон за предучилищното и училищно образование, който зацикли между първо и второ четене. Всяко ново нещо по принцип се приема с резерви“.
Бившият образователен министър и вицепремиер говори и по темата с учителските заплати.
„Не се познава системата. Заплатите не се формират според желанието на министерството на финансите. Те зависят от делегираните бюджети. Трябва ясно и точно да се знае какъв процент ще отиде за образование. В последните години той намалява“, завърши Даниел Вълчев.