Години се пестяло от заплатите на учителите, системата страдала

Трябва да заложим на образователната система като вяра в нашето бъдеще, призова просветният министър Красимир Вълчев пред БНР.

Той пожела на учители и ученици успешна нова учебна година.

Вълчев обясни, че няма обща криза за учители, но по отделни дисциплини има голям проблем.

“Следващите години ще бъдат трудни. Този недостиг ще се задълбочава”, допълни той
По думите му с повишаването на заплатите се наблюдава и повишаване на мотивацията за включване в професията.

“Връща ни се това, че пестяхме от учители в последните десетилетия. Тази година за първи път учителската заплата е над средната за страната от десетилетия. Повишаването на заплатите е необходимо и задължително, но не достатъчно условие. Трябва да се случи цялата промяна”, смята министърът.

Въпреки допълнителното възнаграждение са малко кандидатите, които искат да преподават в училищата в проблемните райони, отчете просветният министър.

По думите му най-голямо отпадане на деца от тези райони има след 7 клас. Голям проблем остава и ежедневната посещаемост, добави Вълчев и отбеляза, че това е може би едно от най-важните предизвикателства, за което разчитат на помощта на учителите.

Министърът на образованието посочи и целите, към които са се насочили. Основното, което трябва да се случи, е да се подобри функционалната грамотност и да се провокира в по-голяма степен интереса за учене на децата.

“Учителят трябва да ги накара да мислят, да проблематизират, да четат допълнително – това е промяната, която се случва в системите. При нас това означава да променим модела на промяна – да кажем на учителите: “Вие сте по-свободни, но и по-отговорни. Разчитаме на вас”. Много са промените, които трябва да се случат. Най-важният фактор обаче си остават учителите”, каза той.

Системата в бъдеще много повече трябва да се развива благодарение на енергията на учителите да избират собствени, иновативни методи за обучение, смята още Красимир Вълчев.

“Нивото на образованост, на възпитание на един човек или на средното ниво намира отражение във всички обществени отношения, намира отражение във всеки квадратен сантиметър около нас”, добави той.

Министър Вълчев коментира и ресора на българския еврокомисар Мария Габриел.

“Това ще бъде една възможност ние постоянно да черпим информация от нея, да взаимодействаме с ЕК по отношение на възможностите за финансиране. Нашите учени и преподаватели ще имат възможност постоянно да се срещат с нея. 100 млрд. ще бъдат само средствата по “Хоризонт Европа”, наследникът на “Хоризонт 20/20″ – голяма част от тези средства се концентрират върху най-големите страни, съгласно принципа на върхови постижения. Ние ще поставим съобразно национална цел да участваме с минимум 0,5% от средствата по тази програма. Надявам се г-жа Габриел да ни помогне за постигането на тази цел”, каза той.

Според него българското висше образование и наука може да задържи повече млади хора, само ако е по-свързано в рамките на ЕС.

“Това е шансът да задържим повече млади хора в България – ако висшите ни училища издават общоевропейски дипломи, ако имат възможност да се обучават в общоевропейски университети. Ние няма да се чувстваме, че сме извън Европа”, допълни Вълчев.

Източник: dnes.bg
610×90-banner-uchilishte365-v2

Коментари във Facebook