Вълчев: Проблемът с ромските деца е основно социално-културен

Вълчев: Проблемът с ромските деца е основно социално-културен Снимка: БГНЕС

БСП критикуват механизма на ромската интеграция, но всъщност не чух никакви доводи от тях, а по механизма работиха над 11 000 души в над 1000 екипа.

Аз не бих омаловажил толкова лековато работата на всички хора. Напротив, механизмът показа, че когато институциите работят заедно, има ефект. Над 30 000 деца са допълнително записани. Това каза пред журналисти в парламента министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде Novini.bg.

Много по-трудно е, ако учителят отиде сам в дома на детето, чийто родители не искат да го пуснат на училище. Когато обаче отиде екип, респектът към държавата е много по-голям. Бих препоръчал на всеки, който критикува механизма, да се включи в такъв екип, за да види колко е трудна работата и колко много усилия изисква. Работата на екипите вече не е фокусирано само върху първоначалното записване, а и върху ежедневната посещаемост, заяви Вълчев.

Образованието е дългосрочният най-ефективен отговор на проблема с интеграцията на тези деца, чиито семейства нямат отношение към образованието. БСП не разбират, че проблемът не е толкова и само социално-икономически, колкото социално-културен. За решаването на проблема ние най-много разчитаме на учителите, на социалните работници, на полицаите, на общинските служители. Затова и сме заложили толкова на учителите, защото те полагат ежедневно полагат усилията, посочи образователният министър.

Не е цел на образователната система да изхвърлим децата от системата, а да ги задържим – не самоцелно, симулативно, с цената на прикриването на отсъствия, а с цената на ефективно включване, което предполага много допълнителна работа с тези деца. В едно училище, в което има концентрация на деца от проблемни групи, концентрация на деца, чиито майчин език не е български, чиито семейства нямат отношение към образованието, трябва да се работи 3-4 пъти повече с тези деца, затова предоставихме допълнителни средства в тези училища, посочи Красимир Вълчев.

Формулата е много по-сложна, но може би в опростения вариант звучи така – трябва да ги задължим с всички инструменти на политиката да ходят на училище и да натрупат знания, плюс мотивирани учители, плюс ранно обхващане в детска градина, плюс работа с всяко едно дете. Ранното обхващане в детска градина също е ключов фактор – тези деца, които са били в детска градина, в общия случай натрупват много по-малко дефицити и много по-малко отпадат, много по-често стигат до придобиване на професионална квалификация и се включват в пазара на труда. Всяко едно дете има необходимост от различна подкрепа и от допълнителна работа, каза министърът.

Много се надяваме опозицията да разбере, че най-важният актьор е и ще остане учителят. Когато се реализира увеличението на заплатите на учителите, те ще станат с над 25% от средните за страната, каза още Красимир Вълчев.

Източник: novini.bg

Коментари във Facebook