Включват уроци по киберхигиена в училищата

Включват уроци по киберхигиена в училищата

Уроци по киберхигиена за ученици от първи до дванадесети клас започват в училищата от новата учебна година. Това съобщи зам.-министърът на образованието Деница Сачева по време на представяне на първия по рода си интерактивен урок за безопасно сърфиране в интернет.

„Важно е младите хора да имат навици в онлайн пространството и безопасно да разгърнат потенциала си там, защото макар цифровата трансформация да носи много ползи след себе си, тя крие и големи опасности“, добави Мария Габриел, еврокомисар по цифрова икономика и цифрово общество. Статистиката сочи, че те прекарват в онлайн средата над 30 часа седмично, като над 50% от тях получават неприлични предложения или попадат на неподходящо за възрастта си съдържание. За това били нужни само 9 дена достъп до интернет. Едва 25% от подрастващите, които са жертва на насилие в мрежата, споделят за проблема на родителите си. 75 на сто от децата пък били склонни да споделят лична информация.

Съдържанието на урока ще бъде поднесен по интерактивен начин, споделя Гергана Анева, началник на международния отдел на Държавна агенция „Електронно управление“. Посредством видеосъдържание те ще бъдат обучавани какво е фишинг атака, защо трябва да имаме силни пароли, както и какво е рансъмуер. Към момента са разработени 7 теми, сред които и що е то ботнес. Тестовете пък ще бъдат съобразени спрямо нивото на учениците – за начинаещи и за напреднали. Дали урокът да бъде преподаван в час на класния, или в общество и природа, или информационни технологии ще зависи от преценката на учителя, обясни зам. ресорният министър Сачева. Освен това преподавателят сам ще решава каква част от съдържанието да бъде представена пред учениците, като тя ще бъде съобразена с възрастта им. Родителите също ще участват в процеса. За тази цел учителят ще им изпраща писма с изучаваното. Предвидени са и помагала за първи стъпки в коберсигурността за възрастните.

Те ще получат още и информация за това коя видео игра за коя възрастова група е подходяща и какво е съдържанието й. Всъщност преди да бъде въведена в училищата, идеята е била тествана 6 месеца. „Установихме, че когато на децата им се даде таблет или друга технология в ръцете, те са по-склонни да слушат, докато цъкат по нея“, обяснява Гергана Анева. От учителския бранш са категорични, че нужда от такъв тип знания има. Най-голям проблем имало сред шестокласниците. „Няколко училища са се оплаквали, че подрастващите правят фалшиви профили в социалните мрежи на преподавателите си или на директорите, в следствие на което се наблюдава и сексуален тормоз“, обяснява Анева. В същото време учениците не били запознати с последствията, а именно опасността от изключване. Очаква се, пък от учебната 2019-2020 г. да бъде въведено и изучаването на дигитална култура за 11 и 12 клас.

Тя ще обхваща уроци по електронно управление, а именно каква информация събира за нас държавата, как можем да защитим личните си данни, какви регистри има в държавата, както и как бихме могли да използваме електронните услуги, така че да улесним живота си, но и да запазим данните си, казва Деница Сачева. Идеята е дошла от Естония, която е една от най-добре развитите държави в електронното управление. От Държавна агенция „Електронно управление“ са категорични, че и възрастните трябва да бъдат включени в такъв тип обучения, защото макар и електронното управление у нас да не е добре развито, то все пак съществува, но не се използва ефективно.

Източник: monitor.bg

Коментари във Facebook