Визията на Николай Денков за образованието

Визията на Николай Денков за образованието

Пред българското образование стоят няколко сериозни казуса, които тепърва трябва да бъдат решени, смята новият министър на образованието професор Николай Денков.

“Проблемът е, че над 50% от висшистите не работят за позиция, която изисква висше образование. Имаме излишък в някои области, като администрация и управление, а в същото време имаме дефицит на 400 студенти по математика”, обясни Денков.

Министърът припомни новите правила за финансиране на университетите, които би трябвало да решат тези проблеми. Оценява се как работи висшето училище по три групи показатели, включително реализацията на студентите. На тази база се субсидира за качество. Освен това качеството във висшето образование изисква научни изследвания, а преподавателите да познават най-новото в своята област, смята Денков.

Два пъти трябва да се намали броят на студентите в България, за да се гарантира по-доброто финансиране и по-високо качество на образованието. Мнението е на проф. Николай Денков, в качеството му на заместник – министър на образованието и науката.

Намаляването на приема в университетите е наложителна мярка по две причини. Първата е съвсем обективна и е свързана с все по-малкия брой абитуриенти през последните години. Така например през учебната 2010-2011 година са завършили 70 500 ученици, а през 2014-2015 година са били 59 000. Това е намаление с 15%. Тенденцията продължава и тази година очакваме да завършат около 53 хил. ученици, което е намаление с 25% само за шест години, смята новият министър.

Тази демографската ситуация налага намаляване на приема във висшите училища. Нещо повече, намаляващите кандидати при постоянен брой субсидирани първокурсници – около 44-45 хил., води до това, че висшите училища приемат студенти с все по-слаба предварителна подготовка, което неизбежно понижава качеството на обучение. Втората причина е, че през последните 16 години субсидията вървеше с броя студенти и така през годините висшите училища разкриха многобройни неприсъщи за тях специалности. Нашата основна цел сега е да насочим неизбежната промяна на приема в правилната посока. Идеята е университетите да запазят и развият тези професионални направления и специалности, в които са силни, и да се стремят към осигуряване на все по-високо качество, а не само към увеличаване на броя студенти, твърди министърът.

Източник: investor.bg, БНР, monitor.bg

Коментари във Facebook