Ваня Кастрева: Изпитът в седми клас показва умения за аргументация, а не зубрене

Ваня Кастрева: Изпитът в седми клас показва умения за аргументация, а не зубрене Снимка: БНТ

Изпитът в четвърти клас има най-дълга история, тъй като започва през учебната 2006/2007-а и във времето не са правени много промени, но винаги е имало оптимизиране на дейностите.

Това казва Ваня Кастрева, началник на Регионално управление на образованието – София-град, в интервю за “Монитор”.

“Тази година учениците ще положат само два изпита и това е облекчение за тях. Въвеждането на аудиозапис има за цел всички деца да бъдат равнопоставени. Те могат да чуят по един и същ начин текста от хора, които имат ясна дикция, четат бавно и се съобразяват с възрастта им. Сред опасенията е фактът, че децата са свикнали с дикцията на своя учител, но това не трябва да тревожи родителите”, казва още тя.

“Умението да разграничаваш думите при различна дикция е знак и за друго умение, което да притежават. Учители и родители се притесняват дали ще бъде осигурена техника, която да дава възможност на всички четвъртокласници да чуват добре. За да няма проблем с това е важна ролята на директора, който трябва да осигури необходимите условия, за да бъдат и в това отношение всички ученици равнопоставени. Ние сме им изпратили инструкции да запознаят добре учителите с формата на всички изпити, ако е необходимо да направят тренировки, да направят преглед на техниката. До провеждането на националното външно оценяване има достатъчно време и ако четвъртокласниците проведат пробни сесии, ще могат да видят, че няма от какво да се притесняват. Затова и сме ги посъветвали да тренират и пренасянето на отговорите на други листи, което също ще се случи за първи път тази година”, заяви още Ваня Кастрева.

Относно напрежението около външното оценяване по математика в 7-ми клас, според нея то е неоснователно.

“Промяната във формата по математика не е голяма и децата се облекчени, тъй като изпитът е олекотен. Миналата учебна година в първата част те трябваше да се справят с 18 задачи със затворен отговор и три с кратък или общо 21 задачи, а във втората с 5 задачи – 2 с кратък отговор и три с пълно описание. Тази година в първата част ще има 18 задачи с избираем отговор и две с кратък, а във втората само три задачи с плътно описание. Идеята е децата да се мотивират и да работят спокойно, както и да се обърне внимание на задачите с плътно описание, защото те говорят за последователност и умение да се аргументираш. Важно е децата да разсъждават, а не да зубрят, да достигнат сами до верния отговор”, категорична е Кастрева.

Източник: monitor.bg

Коментари във Facebook